Overslaan en naar de inhoud gaan

Albert Heijn bespaart 200 duizend kilo plastic met nieuwe kipverpakking

Als de gewichtsbesparing 60 procent bedraagt, dan is dat een besparing die recycling nauwelijks kan evenaren, zegt Fair Resource Foundation.
Van bak naar zak
Van bak naar zak
© Albert Heijn

Albert Heijn vervangt de plastic bakjes van een deel van het kipassortiment door zakjes. Met de nieuwe verpakking bespaart de supermarktketen volgens eigen berekeningen jaarlijks ruim 200 duizend kilo plastic, een reductie van 60 procent per verpakking.

De aanpassing geldt voor onder meer kipfiletreepjes, -haasjes, -blokjes en roerbakstukjes. Eerder stapte de supermarkt al over op zakjes voor kippenpoten, gehakt en diverse andere producten, zoals kruiden, kaas en verse pasta. In totaal zegt Albert Heijn hiermee inmiddels miljoenen kilo’s plastic te hebben uitgespaard.

Volgens Nienke Tjerkstra, verantwoordelijk voor duurzaamheid en gezondheid bij Albert Heijn, past de maatregel in de bredere strategie om verpakkingen te verduurzamen: ‘Door onze producten slimmer te verpakken kunnen we jaarlijks de impact op de natuur verkleinen. We kijken daarom iedere dag hoe we minder verpakkingen kunnen gebruiken.’

Plasticreductie in vleesverpakkingen: een overzicht

De afgelopen jaren hebben Nederlandse supermarkten verschillende stappen gezet om plasticgebruik bij vleesproducten te verminderen:

- Jumbo: was in 2021 één van de eerste grote supermarkten die gehakt in een zak ging verpakken in plaats van in een plastic schaaltje. Voor een verpakking van 500 gram werd 70 % minder plastic gebruikt, wat neerkomt op een jaarlijkse reductie van ongeveer 300.000 kg plastic.

- Albert Heijn: volgde in hetzelfde jaar met gehakt in zakjes en introduceerde later ook kip in zakjes in plaats van plastic bakken. Dit leidde tot reducties van onder meer 130.000 kg plastic bij kippenpoten en 200.000 kg bij andere kipproducten per jaar. Ook voor kaas, kruiden, verse pasta en andere producten werden lichtere of zakverpakkingen ingevoerd.

- Plus: experimenteerde met lichtere trays en verpakkingen zonder folie en zette in op herbruikbare of recyclebare trays.

- Lidl en Coop: zetten in op zakverpakkingen voor bepaalde vleesproducten en verbeteren de recyclebaarheid van trays door minder lagen en geen lijm te gebruiken.

Versheid

De nieuwe verpakkingen nemen minder ruimte in bij transport en in de koeling, en zouden volgens Albert Heijn voor consumenten gebruiksvriendelijker zijn. De hoeveelheid kip en de versheid blijven gelijk.

Rob Buurman, directeur van de Fair Resource Foundation, noemt de overstap ‘een duidelijke stap richting preventie’. Buurman: ‘Het is nog niet duidelijk om welke grondstoffen het gaat en wat de exacte CO₂-winst is. Maar als de gewichtsbesparing inderdaad 60 procent bedraagt, dan is dat een besparing die recycling nauwelijks kan evenaren.’ Volgens Buurman leidt de lichtere verpakking bovendien tot minder uitstoot bij transport.

Hoewel de nieuwe zakjes waarschijnlijk minder goed te recyclen zijn dan de eerdere Pet-bakjes, verwacht Buurman dat de totale milieudruk door de plasticreductie ‘significant lager’ uitvalt.

Trends en effecten van plasticreductie in vleesverpakkingen

- De overstap van bak naar zak vermindert plasticgebruik en neemt minder ruimte in bij transport en thuis.

- Recycling van zakjes is vaak minder effectief dan van PET-trays; lichtere verpakkingen dragen wel bij aan lagere CO₂-uitstoot tijdens transport.

- Preventie (minder materiaalgebruik) blijkt volgens experts effectiever voor de milieu-impact dan alleen recycling.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in