Wat gebeurde er:
- Binnen de 37 landen betrokken bij dit onderzoek had het WK in Duitsland meer dan 4,4 miljard kijkers (cumulatief).
- Internationaal gezien was de finale tussen Italië en Frankrijk de best bekeken wedstrijd met ruim 218 miljoen kijkers.
- Het kaartenfestijn van Portugal en Nederland was in ons land de best bekeken wedstrijd. Circa 8,2 miljoen mensen bekeken deze wedstrijd binnenshuis.
- Samen met het door de STER uitgevoerde aanvullende onderzoek naar buitenshuis kijken kan geconcludeerd worden dat deze wedstrijd met een totaal aantal kijkers van 11,1 miljoen op de vierde plaats komt in de topvijf van wedstrijden op een EK of WK met het hoogste bereik van de laatste 10 jaar.
Topvijf voetbalwedstrijden aller tijden (bereik 6+ incl. buitenshuis)
11,7 miljoen Nederland - Brazilië 1/2 finale WK 1998 7-7-1998
11,5 miljoen Portugal - Nederland 1/2 finale EK 2004 30-6-2004
11,5 miljoen Italië - Nederland 1/2 finale EK 2000 29-6-2000
11,1 miljoen Portugal - Nederland 1/8 finale WK 2006 25-6-2006
11,0 miljoen Nederland - Letland voorronde EK 2004 23-6-2004 Op Nederland 2 werden 329 reclameblokken uitgezonden tijdens en rondom de WK-programmering. Er werd bruto 49.828.745 euro aan reclamezendtijd verkocht in de WK-blokken van de STER. De toptien van Nederlandse WK-adverteerders, in brutobestedingen
Bcc 1.961.400 euro
Nationale Nederlanden 1.543.573 euro
Toto 1.437.985 euro
Vodafone 1.209.465 euro
Hyundai 973.780 euro
Douwe Egberts 955.323 euro
Albert Heijn 824.027 euro
Asics 817.362 euro
Grolsch 749.801 euro
Rabobank 731.475 euro Er waren wedstrijden die bijna door net zo veel vrouwen als mannen werden bekeken. Ivoorkust-Servië Montenegro en Portugal-Nederland waren van die wedstrijden: bij beide wedstrijden was 52,4 procent man. Een meer gelijke verdeling tussen mannen en vrouwen was er in Nederland niet te vinden. Bij Portugal-Iran was de verhouding man/vrouw het meest uit balans: 73,7 procent was man.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu