Het valt wel mee met de wispelturigheid van de consument. Vaak gedraagt hij zich juist uiterst voorspelbaar. Rages en hypes laten steeds weer zien dat veel mensen niets liever doen dan achter anderen aanhollen. Waar komt die neiging tot nadoen vandaan? Allereerst uit onze behoefte aan veiligheid. Als anderen het doen, zal het wel in orde zijn. Maar we zijn ook vaak te lui om origineel te zijn. Imitatiedrang is een mechanisme waar bedrijven op kunnen inspringen. Neem bijvoorbeeld de bestsellerlijsten: heel wat mensen kopen liever een boek dat door veel anderen is gekocht, want dan ‘zal het wel goed zijn’. Dat principe laat zich ook overplanten naar andere sectoren. Wie imitatiegedrag wil aanwakkeren, moet zijn producten of diensten wel simpel houden en niet met de prijs of kwaliteit rommelen. Want om een rage af te dwingen, moet je zelf de norm stellen en niet teveel schipperen.
Imitatiedrang zit diep
De neiging tot imiteren zit er bij de mens diep in. Hypes zijn er het bewijs van. De klant aanzetten tot na-aperij kan soms geen kwaad.
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu