Overslaan en naar de inhoud gaan

Appelsientje en CoolBest gebruiken misleidende duurzaamheidsclaims

Onderzoek wijst uit dat claims op sappen en siropen van Riedel niet voldoen aan ACM-richtlijnen.
'Onderweg naar 100% duurzaam'
'Onderweg naar 100% duurzaam'
© Consumentenbond

Op een groot deel van de sappen en siropen van drankenproducent Riedel staan duurzaamheidsclaims die niet voldoen aan de richtlijnen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Dat blijkt uit onderzoek naar 126 producten van acht merken, waaronder Appelsientje, CoolBest en DubbelFrisss. Op 74 producten, bijna 60 procent van het totaal, is sprake van misleidende claims. Dat blijkt althans uit onderzoek van de Consumentenbond.

Plantaardige verpakkingen, yeah right

De onderzochte claims wekken onder meer de indruk dat verpakkingen grotendeels plantaardig zijn of dat het fruit duurzaam wordt geteeld, zonder dat deze uitspraken voldoende concreet of controleerbaar zijn. Volgens de Leidraad Duurzaamheidsclaims van de ACM moeten dergelijke claims duidelijk, specifiek en onderbouwd zijn.

De misleidende claims zijn aangetroffen op producten van de merken CoolBest, Appelsientje, DubbelFrisss, Healthy People, Taksi en Van de Boom. Het gaat daarbij vooral om uitspraken over ‘plant-based’ verpakkingen en beloften over CO2-reductie die gebaseerd zijn op een zogenoemd massabalanssysteem, zonder dat inzichtelijk wordt welk deel van het materiaal daadwerkelijk plantaardig is.

Voorbeelden van greenwashing bij Riedel

Bij meerdere merken van Riedel staan vergelijkbare duurzaamheidsclaims op de verpakking:

Appelsientje

Claims als ‘Onderweg naar 100% duurzaam’ en ‘100% duurzaam geteeld fruit’, zonder concrete of verifieerbare toelichting.

CoolBest

Verpakkingen zouden ‘95% linked to plant-based materials’ zijn via een massabalanssysteem, zonder inzicht in het daadwerkelijke materiaalgebruik.

DubbelFrisss

Claims over verpakkingen van ‘>95% plant-based’ en ‘minder CO2-uitstoot’, gebaseerd op een massabalanssysteem.

Healthy People

Algemene uitspraken als ‘100% sustainable fruit’ en ‘Less CO2’, zonder meetbare onderbouwing.

Taksi

Vergelijking waarin de kartonnen verpakking ‘veel minder CO2-uitstoot’ zou veroorzaken dan een blik, zonder nadere toelichting.

Afgewezen claim

Eerder kreeg Riedel al kritiek op vergelijkbare claims. In 2022 diende de organisatie achter het onderzoek een klacht in bij de Reclame Code Commissie over de claim van CoolBest dat verpakkingen ‘100% linked to plant-based materials’ zouden zijn. Die claim werd afgewezen, evenals een aangepaste variant waarin werd gesproken over 95 procent. Toch zijn vergelijkbare formuleringen nog steeds op verpakkingen terug te vinden.

Petra van der Aa, expert en belangenbehartiger duurzaamheid: ‘Het is goed dat Riedel werkt aan duurzamere verpakkingen. Wat wringt, is de manier waarop ze hierover communiceren.’ Volgens Van der Aa helpen alleen eerlijke en controleerbare claims consumenten echt en dragen die bij aan vertrouwen en daadwerkelijke verduurzaming.

Riedel laat weten inmiddels stappen te zetten. De claims op verpakkingen van Appelsientje zijn verwijderd en aangepaste verpakkingen van CoolBest worden vanaf het voorjaar verwacht. Ook zegt het bedrijf absolute en vage claims te schrappen en nieuwe formuleringen af te stemmen met de ACM.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in