Overslaan en naar de inhoud gaan

Albert Heijn schrapt misleidende duurzaamheidsclaims op melkpakken na oordeel Reclame Code Commissie

Eerdere RCC-berispingen aan Campina en Melkunie tonen bredere sectorproblematiek van greenwashing.
Zuivelwashing door Albert Heijn
Zuivelwashing door Albert Heijn
© Wakker Dier

Albert Heijn past de verpakking van een deel van zijn zuivelproducten aan na een oordeel van de Reclame Code Commissie (RCC) over misleidende duurzaamheidsclaims. De commissie deed uitspraak naar aanleiding van een klacht van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, die stelt dat de supermarktketen consumenten een te positief beeld geeft van de milieueffecten van zijn zuivel.

Grutto, kievit en wulp

Op de verpakkingen prijken afbeeldingen van insecten en weidevogels, zoals de grutto, kievit en wulp. Daarnaast claimt Albert Heijn via het programma Beter voor Natuur & Boer bij te dragen aan biodiversiteit. Volgens de RCC kan het bedrijf echter niet aantonen dat dit programma daadwerkelijk tot aantoonbare verbeteringen voor deze soorten leidt. De commissie wijst daarbij op de bredere negatieve milieu-impact van de zuivelsector.

Melkpak versieren is niet natuurschade wegpoetsen

Wakker Dier zegt dat consumenten zo op het verkeerde been worden gezet. Leonie Vestering, campagneleider bij Wakker Dier: 'Je kunt een melkpak versieren met bedreigde vogels, maar daarmee poets je de natuurschade niet weg.' Zij stelt dat de intensieve melkveehouderij juist druk zet op weidevogelpopulaties, terwijl verpakkingen volgens haar suggereren dat de aankoop van de producten een bijdrage levert aan bescherming.

Ook Plastic Soup Foundation neemt Albert Heijn onder vuur

Niet alleen 'zuivelwashing', maar ook 'personal care-washing': zo claimt althans de Plastic Soup Foundation (PSF). Albert Heijn ligt dus vanuit meerdere hoeken onder 'washing-vuur'. Naast de recent door de RCC geconstateerde misleidende duurzaamheidsclaims op zuivel, werd de supermarktketen door de Plastic Soup Foundation 'opnieuw betrapt' op greenwashing.

De organisatie zegt te hebben ontdekt dat producten uit de nieuwe 'Dit is Care'-lijn, waaronder verzorgingsproducten voor baby's, wél microplastics bevatten, terwijl op de verpakking het tegendeel wordt beweerd. Maria Westerbos van PSF waarschuwt dat vloeibare plastics in kinderproducten niet getest zijn op veiligheid. Albert Heijn beloofde eerder al duurzaamheidsclaims aan de ACM-leidraad te toetsen, maar volgens PSF blijkt dat in de praktijk nog onvoldoende.

In een reactie aan Distrifood verzekert Albert Heijn dat zijn Care-producten vrij van microplastics zijn. 'Wij formuleren onze producten op basis van de Europese microplastics-regelgeving en de cosmetica-wetgeving. Daarin is vastgelegd wat onder microplastics wordt verstaan en welke producten wanneer microplasticvrij moeten zijn. Daar voldoen wij aan', zegt woordvoerder Maud Burgers in een reactie aan Distrifood.

Terughoudender

Albert Heijn heeft laten weten de verpakkingen te zullen aanpassen. De RCC beveelt het bedrijf daarnaast aan om in toekomstige communicatie terughoudender te zijn met duurzaamheidsclaims die niet volledig kunnen worden onderbouwd. De supermarktketen heeft twee weken om in beroep te gaan tegen de uitspraak.

Volgens Wakker Dier komt greenwashing in de zuivelsector veel voor. De organisatie won eerder dit jaar een zaak tegen Campina en een tegen Melkunie. Die laatste werd door de RCC berispt vanwege een campagne over gecompenseerde 'koeienscheten' – een uitspraak die in maart ook al aandacht kreeg in een bericht op Adformatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in