ADCN: Koning Lemz heerst bij uitreiking Lampen

Lemz wint een Grand Prix en drie keer goud bij de ADCN. Ook goud voor FHV BBDO, DDB & Tribal/RAPP en Achtung.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Lemz rocks. Dat moet de conclusie zijn van de Lampenuitreiking van de die maandagavond in dé rocktempel, Paradiso, plaatshad. In de categorieën Actiemarketing, Geïntegreerd en Interactief, wist Lemz een gouden Lamp in de wacht te slepen voor de campagne Sweetie, die het bureau ontwikkelde voor Terre des Hommes.

Maar Lemz mocht voor Sweetie ook een Grand Prix in ontvangst nemen. De jury vond dat deze case er met kop en schouders bovenuit stak. ‘Deze campagne maakte dit jaar het verschil.’

Het is misschien ongebruikelijk om de huid te verkopen voordat de beer geschoten is, maar insiders verwachten dat Lemz met Sweetie nog hoge ogen zal gooien. Goededoelencampagnes worden in Cannes in principe niet met een Grand Prix bekroond, maar goud zou zeker niet als een verrassing komen.

 

FHV BBDO: 2 goud, 1 zilver, 1 brons, 1 deelbekroning
FHV BBDO deed het dit jaar ook bijzonder goed. Het won twee keer goud met campagnes voor Hi. Het eerste goud is in de categorie Interactief voor voor Hi (zie hieronder). Het tweede goud is in de categorie Commercials voor de prerolls die FHV BBDO vervaardigde voor Hi.

Voor dezelfde campagne was er zilver in de categorie Geïntegreerd en brons van de Ledenjury. Voor All You Can Tweet (ook Hi) mocht FHV BBDO (met Czar) nog een deelbekroning in ontvangst nemen.

DDB & Tribal: 1 goud, 4 zilver, 2 brons
DDB & Tribal Amsterdam zond in onder twee afzenders: DDB & Tribal Amsterdam en DDB & Tribal Amsterdam/RAPP. De twee afzenders samengenomen geeft een Lampensaldo van één keer goud, vier zilver en twee keer brons. Goud (categorie Interactief) en zilver (categorieën Actiemarketing en Grafische Vormgeving) waren er voor het reeds veelbekroonde Space voor KLM.

Verder was er zilver voor Planes voor KLM in de categorie Actiemarketing en voor Das Hund voor Volkswagen in de categorie commercials.

Brons werd toegekend voor Nitrocharge Your Game voor Adidas en Ignite voor Heineken, beide in de categorie Interactief.

Achtung: 1 goud, 1 brons
Het laatste bureau dat (ook) goud won, was Achtung!. Het goud werd zeker gesteld met GTI Bannerbahn voor Volkswagen in de categorie Interactief. Dezelfde campagne was goed voor brons in de categorie Actiemarketing.

Jong talent
De jury bekroonde één campagne in de categorie Jong Talent: ‘Door rood rijden stopt niet’. De campagne is van de hand van Nick Philipse & Pieter Schouten, beiden in opleiding bij WdKa Advertising.

Iedereen een prijs
Met de ‘invoering’ van de bronzen Lamp is het aantal bekroningen ruimschoots verdubbeld. Vorig jaar werden er 1 grand prix, 7 goud, 18 zilver, 1 jong talent en 2 deelbekroningen uitgereikt (29 in totaal). Dit jaar waren er 1 grand prix, ook 7 keer goud, 19 keer zilver, 1 jong talent en 8(!) deelbekroningen. Daarbovenop kwamen nog eens 26 bronzen awards, wat het saldo brengt op 61 Lampen. De dat editie 2014 de meest genereuze ADCN-uitreiking ooit zou worden, is daarmee uitgekomen.

De verdubbeling in prijzen is ondanks het lagere aantal inzendingen. ontving de ADCN nog ruim 900 inzendingen. Dit jaar waren dat er beduidend minder: 785. Dat leidde toch tot 254 nominaties (sommige inzendingen werden meerdere keren genomineerd; 192 inzendingen werden één of meer keer genomineerd). Vorig jaar waren er 187 nominaties.

Netwerkbureaus
Vorig jaar stelde Adformatie vast dat de hegemonie van grotere netwerkbureaus voor het tweede jaar op rij werd doorbroken. Die ontwikkeling zet zich in 2014 gedeeltelijk voort. Het is evident dat een aantal bureaus die het aan hun stand verplicht zijn om hoge ogen te gooien, dat niet deden. Maar FHV BBDO en Tribal & DDB Amsterdam lieten wel zien wat ze waard zijn.

Hieronder vindt u alle bekroningen op een rij:

LEMZ

  • Gouden Bekroning Jury Actiemarketing en Ledenjury voor Sweetie - Terre des Hommes
  • Gouden Bekroning Jury Geïntegreerd en Ledenjury voor Sweetie - Terre des Hommes
  • Gouden Bekroning Jury Interactief en Ledenjury voor Sweetie - Terre des Hommes
  • Deelbekroning Jury Illustratie voor Fight Your Inner Monkey - VeiligheidNL, ROF Fryslân

FHV BBDO

  • Gouden Bekroning Jury Commercials en Ledenjury voor PREROLLS - Hi
  • Gouden Bekroning Jury Interactief en Ledenjury voor – Hi
  • Zilveren Bekroning Jury Geïntegreerd en Ledenjury voor – Hi
  • Bronzen Bekroning Interactief Ledenjury voor PREROLLS – Hi
  • Deelbekroning Jury Deelbekroning Filmregie voor All You Can Tweet – Hi i.s.m. Czar

DDB & Tribal Amsterdam

  • Gouden Bekroning Jury Interactief en Ledenjury voor Space – KLM (met RAPP)
  • Zilveren Bekroning Jury Actiemarketing voor Space – KLM (met RAPP)
  • Zilveren Bekroning Jury Grafische Vormgeving en Ledenjury voor Space – KLM (met RAPP)
  • Zilveren Bekroning Jury Actiemarketing en Ledenjury voor Planes – KLM
  • Zilveren Bekroning Jury Commercials en Ledenjury voor Das Hund – Volkswagen
  • Bronzen Bekroning Jury Interactief voor Nitrocharge Your Game - Adidas
  • Bronzen Bekroning Jury Interactief voor Ignite - Heineken International

Achtung!

  • Gouden Bekroning Jury Interactief en Ledenjury voor GTI BannerBahn – Volkswagen
  • Bronzen Bekroning Jury Actiemarketing voor GTI BannerBahn - Volkswagen

TBWA\NEBOKO

  • Zilveren Bekroning Jury Commercials en Ledenjury voor Judomeisje – Campina
  • Bronzen Bekroning Jury Actiemarketing voor Vuurwerk - VeiligheidNL
  • Bronzen Bekroning Jury Radiocommercials voor Spoilers - GAMMA
  • Bronzen Bekroning Jury Geïntegreerd voor Vuurwerk - VeiligheidNL
  • Bronzen Bekroning Jury Print & Buitenreclame voor Smint - McDonald&;s
  • Bronzen Bekroning Ledenjury Actiemarketing voor Budget Bejaardenhuis - Delta Lloyd

Selmore

  • Zilveren Bekroning Jury Print & Buitenreclame voor Café A4 West – Bavaria
  • Bronzen Bekroning Jury Commercials voor Buddyhond - KNGF
  • Bronzen Bekroning Jury Print & Buitenreclame voor Hoofdbrekers - Het Financieele Dagblad
  • Bronzen Bekroning Ledenjury Actiemarketing voor (eigen) Verhuismailing – Selmore
  • Bronzen Bekroning Ledenjury Commercials voor (eigen) Verhuismailing - Selmore

N=5

  • Zilveren Bekroning Jury Print & Buitenreclame voor Alzheimer - Alzheimer Nederland
  • Bronzen Bekroning Jury Actiemarketing voor Sinterhaas - Alzheimer Nederland
  • Bronzen Bekroning Jury Interactief voor Het Alzheimer Event - Alzheimer Nederland

BVH

  • Zilveren Bekroning Jury Print & Buitenreclame voor Amsterdam Mensenrechtenvrij -Amnesty International
  • Bronzen Bekroning Jury Geïntegreerd voor Amsterdam Mensenrechtenvrij - Amnesty International

Millford

  • Zilveren Bekroning Jury Verpakkingen voor Vogelhuisjes - Agri Retail
  • Bronzen Bekroning Jury Verpakkingen voor Tafelsauzen – Verstegen

PROUDdesign

  • Zilveren Bekroning Jury Verpakkingen voor Eerste hulp - Schulp Vruchtensappen
  • Bronzen Bekroning Jury Verpakkingen voor Bevroren fruit op een stokje – Hero

Being There

  • Zilveren Bekroning Jury Actiemarketing voor NK Tegenwindfietsen – Eneco
  • Deelbekroning Jury Deelbekroning Actualiteit voor Kingsize rol - King pepermunt

GreyPOSSIBLE

  • Zilveren Bekroning Jury Actiemarketing voor Dentidrill – Ixorg

Havas Worldwide Amsterdam

  • Zilveren Bekroning Jury Actiemarketing voor Leen League - De Lage Landen (Freo)

INDIE

  • Zilveren Bekroning Jury Actiemarketing voor Zwarte Commercial - Tons Mosterd

Nobla

  • Zilveren Bekroning Jury Print & Buitenreclame voor Het Natuurhistorisch IJs - Natuurhistorisch Museum Rotterdam

Today Designers

  • Zilveren Bekroning Jury Grafische Vormgeving en Ledenjury voor Naar Inkt Vissen - Today Designers (eigen initiatief)

VBAT

  • Zilveren Bekroning Jury Verpakkingen voor Gereedschap – GAMMA

Wefilm

  • Zilveren Bekroning Jury Interactief voor €100.000 hacker – Digibewust

Code d&;Azur

  • Bronzen Bekroning Ledenjury Interactief voor Must See Map – KLM

Habbekrats

  • Bronzen Bekroning Jury Interactief voor Home Recording – Ymere

JWT Amsterdam

  • Bronzen Bekroning Jury Actiemarketing voor De hulplijn... – Sire

Saatchi & Saatchi | Leo Burnett

  • Bronzen Bekroning Jury Actiemarketing voor The Worst Harlem Shake Ever - Parkinson Vereniging

SOGOOD

  • Bronzen Bekroning Jury Verpakkingen voor Take away – HEMA

The Oddshop

  • Bronzen Bekroning Jury Actiemarketing voor Bay&Air Trojan radiocommercial - BNR Nieuwsradio

United State of Fans\TBWA

  • Bronzen Bekroning Jury Commercials voor Nitrocharge - Adidas International

Yellow Dress Retail

  • Bronzen Bekroning Jury Verpakkingen voor Hands Off My Chocolate - Hands Off

Arthur Mebius Photography

  • Deelbekroning Jury Fotografie voor Jet - Arthur Mebius

Dawn

  • Deelbekroning Jury Copy voor Groei is meer dan een cijfer - Triodos Bank

Nederlandse Filmacademie

  • Deelbekroning Jury Young Directors voor TOMORROW  I&;LL BE 16 - Nederlandse Filmacademie

“VønderHill-Bersteker” (Thijs Biersteker & Pieter van den Heuvel)

  • Deelbekroning Jury Artdirection voor Back to the core - De Persgroep

Wieden + Kennedy Amsterdam

  • Deelbekroning Jury Geluid voor Human Printing Press – Nike (met Wavestudios)

Nick Philipse & Pieter Schouten

  • Bekroning Jury Jong Talent voor Door rood rijden stopt niet

 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie