Premium

AKO en Bruna gaan complotblad verkopen: 'Het is aan onze klanten om daar een mening over te vormen'

Terwijl techreuzen Twitter en Facebook steeds strenger optreden tegen desinformatie, ligt er in boekhandels een blad vol complottheorieën.

Bij boekhandels AKO en Bruna ligt vanaf aanstaande woensdag het complot-magazine Gezond Verstand in de schappen. Het blad, initiatief van oud-NRC-correspondent Karel van Wolferen en zakenman Jan van Aken, zegt er voor iedereen te  zijn die "objectief en waarheidsgetrouw geïnformeerd" wil worden. 'Een blad met serieuze, kwalitatief hoogstaande journalistiek ter bevordering van een burgerschap met gezond verstand', rept het tijdschrift.

 

De Limburger

De afgelopen weken werd het blad huis-aan-huis verspreid. Met name in Limburg leidde dat tot ergernis, omdat veel ontvangers dachten dat het blaadje was toegevoegd als bijlage aan De Limburger. 'Stemmingmakerij', twitterde Tweede Kamerlid Paul Smeulders (GroenLinks). 'Terwijl we nu juist solidariteit nodig hebben. Onbegrijpelijk dat de krant geen verantwoordelijkheid neemt'. De Limburger bleek er echter niets mee te maken hebben, het was ongelukkig toeval dat beide bladen tegelijkertijd op de mat waren geploft. 

Het tweede nummer van Gezond Verstand heeft een oplage van 100.000 exemplaren. Het eerste nummer werd een miljoen keer gedrukt. Het blad zegt dat de dodelijkheid van het coronavirus te vergelijken is met influenza en noemt de stijging van het aantal positieve tests het gevolg van veel testen. Corona is niet het enige onderwerp wat de revue passeert. Ook aan 9/11 (de Amerikanen zouden zelf de Twin Towers hebben neergehaald) en de klimaatcrisis (waar geen sprake van zou zijn) wordt aandacht besteed.

Pluriform medialandschap

In een tijd dat er op social media steeds meer aan gedaan wordt om desinformatie terug te dringen - zo verwijderden Facebook en Youtube onlangs alle content over QAnon - is de beslissing van de boekhandels dus op zijn zachtst gezegd opmerkelijk te noemen.

Marieke van Wandelen van mediaconcern Audax, eigenaar van AKO en Bruna, laat weten: 'De vrijheid van meningsuiting is een groot goed in Nederland en Audax onderschrijft dat. Dit brengt een pluriform medialandschap met zich mee. In onze winkels bieden we dan ook een breed assortiment boeken, kranten en tijdschriften aan. We zijn ons ervan bewust dat dat daar ook titels tussen zitten met controversiële en gevoelige onderwerpen en inhoud.'

Verantwoordelijkheid

Van Wandelen grijpt de grondwet aan om de keuze kracht bij te zetten: 'Zoals bepaald in artikel 7 van de grondwet is het ‘eenieder behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet’ vrij om over zulke onderwerpen te schrijven', stelt ze.

Volgens Van Wandelen ligt de verantwoordelijkheid niet bij de boekhandels, maar bij de klanten. 'Het is aan onze klanten om zich een mening te vormen over de inhoud. In ons assortimentsbeleid volgen wij de Nederlandse wet. Op het moment dat een uitgave door de rechter verboden wordt, zal de uitgever de distributie stoppen en wordt eventuele voorraad vernietigd. In dat geval stoppen we met de verkoop van desbetreffende titel.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie