Overslaan en naar de inhoud gaan

Kwart minder reclameomzet voor out-of-home in derde kwartaal

OOH is tot nu toe het hardst getroffen mediumtype tijdens de coronacrisis, vooruitzichten vierde kwartaal niet goed.
buiitenreclameme
buiitenreclameme

De mediabestedingen aan out-of-home (OOH) waren in het derde kwartaal 36 miljoen euro, een kwart minder dan dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt Outreach, het samenwerkingsverband van de grootste Nederlandse buitenreclame-exploitanten.

OOH is tot nu toe het hardst getroffen mediumtype tijdens de coronacrisis. 

De omzet is in het derde kwartaal van dit jaar wel toegenomen ten opzichte van het dramatische tweede kwartaal.
 

In de periode juli tot en met september werd ruim 24 miljoen omgezet in de traditionele buitenreclame (posters). Dit betekent een daling van 19 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzet in digitale buitenreclame (DOOH) was bijna 12 miljoen euro, 35 procent minder in vergelijking met het derde kwartaal vorig jaar. 

De eerste drie kwartalen van 2020 leverden bijna 91 miljoen aan bestedingen voor out of home. Dat is 38 procent minder dan dezelfde periode in 2019. De daling is met 40 procent bij digitaal groter dan bij traditioneel (36 procent).

Opvallend is dat in de periode januari tot en met september het aandeel van traditionele buitenreclame (67 procent) licht is gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2019 (63 procent). Sinds DOOH zijn intrede deed in 2015 werd dat aandeel binnen het totaal tot nu toe elk jaar groter. 

Verdere negatieve impact tweede golf

Outreach-voorzitter Eric Kip: 'Helaas hebben we gezien dat OOH ook in het derde kwartaal nog steeds sterk onder druk stond. Dit ondanks het feit dat Nederland tijdens de zomervakantie massaal in eigen land op vakantie is geweest en iedereen buiten uitgebreid heeft kunnen genieten van het heerlijke weer. Het is duidelijk dat de tweede golf covid-19 besmettingen een verdere negatieve impact op het jaarresultaat zal hebben. Hoe groot het negatieve effect precies zal zijn, kunnen we nu nog niet inschatten.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in