Premium

Bert Jan ten Kate (Massarius): 'Consument gaat vaker voor content betalen'

Massarius is dit jaar de meest innovatieve speler in het Media Report. Vier vragen aan Bert Jan ten Kate.

Credit: Frederik Jacobovits
Wat was voor jou de meest opvallende gebeurtenis van dit jaar in de Nederlandse mediasector?

1 Het staken van NL-profiel kwam onverwacht en abrupt.

2 De langverwachte Amazon entree was er dan toch ineens.

3 Journalistiek werd het afgelopen jaar sterk gepolitiseerd. Daardoor polariseert de maatschappij verder en dat is geen goede ontwikkeling.

4 De sympathie van de gebruiker voor betalen voor content, inclusief columns en nieuwsbrieven.

Advertentie
advertisement
Wat zou er beter kunnen in de Nederlandse mediabranche?

1 Door lokale events en technische tsunami’s in 2021 is samenwerking van lokale uitgevers juist belangrijk.

2 Veel mediabureaus werken al transparant. Met deze bureaus kunnen wij samen tot een volledig transparante keten komen, van inkoop tot uitgever.

Welke trend zie je voor het komende jaar?

1 E-commerce groei zet keihard door.

2 Deep fake video apps en games voor de massa.

3 Gevecht om de beste ID-systemen om thirdpartycookies te vervangen.

4 Sales komt terug, omdat cookieloze oplossingen afstemming vergen.

5 Voor content gaat de consument vaker betalen, ook omdat het gegund wordt.

6 Nederlands regionaal nieuws wordt belangrijker, omdat we ons hier ‘thuis’ moeten vermaken.

Wat zegt de hoge positie van Massarius in het Media Report jou? 

We zijn écht trots. Onze groei kwam altijd al voort uit innovatie en service, maar innovatie werd nooit genoemd in de vakrapporten. We hebben de slimme technieken, experimenten en algoritmes die erachter zitten nu veel zichtbaarder gemaakt. Bovendien zijn we dit jaar tweemaal uit onze comfortzone gegaan en dat valt op: Massarius biedt de bezoeker óók de mogelijkheid om te betalen voor advertentievrij content lezen, en als saleshouse is dat uniek in Europa. Ook bieden we onze machine learning oplossingen nu plug&play aan internationale uitgevers.

Meest Innovatief

Massarius is dit jaar de nummer 1 in de ranglijst van meest innovatieve exploitanten. De top-10:

1 Massarius (65,0%)
2 Value Zipper (Online) (59,2%)
3 Qmusic (58,6%)
4 Value Zipper (Print) (58,3%)
5 DPG Media - dagbladen (53,2%)
6 DPG Media (Online) (51,7%)
7 Ocean Nederland 46,0%
8 Exterion Media 43,2%
9 RTL/Ad Alliance 40,8%
10 Facebook 35,3%

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie