Rob Beijersbergen van nummer 1 Qmusic: 'Positiviteit gaat nog meer terrein winnen'

Qmusic won dit jaar in de categorie audiovisueel én 'overall'. Vier vragen aan verkoopdirecteur Rob Beijersbergen.

Wat viel jou afgelopen jaar op in de mediabranche?

Het is een bijzonder jaar waarin de mediabranche creatief en inventief moest zijn. De digitalisering is al jaren aan een sterke opmars bezig en dat is dit jaar door corona in een stroomversnelling geraakt. Het was een jaar waarin het nieuws op de voet gevolgd werd, waarbij de media een belangrijke rol innamen.

En specifiek in de radiobranche?

We staan dichterbij de luisteraar dan ooit. Je ziet dat mensen meer radio luisteren en meer verspreid over de hele dag. Met het thuiswerken veranderen de spitsuren iets, omdat mensen niet of minder onderweg zijn in de auto en later opstaan. Wij hebben hierop ingespeeld door de ochtendshow met Mattie (Valk) en Marieke (Elsinga) met een uur te verlengen tot 10.00 uur. 

Welke trend zie je voor 2021?

​​​​​​Ik denk dat positiviteit nog meer terrein gaat winnen. In moeilijke tijden willen we ontsnappen en daar kan radio een belangrijke rol spelen. Minder afzeiken en de randjes opzoeken, meer feel good en positiviteit. Dit zit sowieso al in de kernwaarden van Qmusic verankerd. Het is geen toeval dat we dit jaar alle records verbreken en marktleider zijn geworden. Maar je ziet het ook aan bijvoorbeeld het succes van tv-programma’s zoals The Masked Singer: even geen ellende en lekker raden wie er in zo’n pak zit.

Wat zegt de hoge positie van Qmusic in het Media Report je?

Het is een ontzettend groot compliment, want het zegt veel over de waardering van de manier waarop we met onze relaties omgaan. We proberen altijd net een stapje extra te zetten, bijvoorbeeld door onderzoek te doen naar de effectiviteit van commercials, maar ook door onderzoek te doen naar de optimale contactfrequentie. En we delen deze resultaten met de markt. Met als doel de reclameblokken voor zowel de klant als de luisteraars zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Top 10 audiovisueel

Qmusic en Jean Mineur Mediavision behouden dit jaar hun posities bij audiovisuele media. Radio wist in het derde kwartaal bij te trekken, maar de bioscoopzalen zijn momenteel noodgedwongen weer leeg. Des te knapper dus als je je bovenin kunt handhaven. Verrassend is de derde plaats voor BNR Nieuwsradio, dat het dit jaar met bezuinigingen op de redactie niet makkelijk had.

Ster speelt zich in de kijker met een vierde (tv) en zesde plaats (radio). Blijkbaar kan het commerciële beleid na een aarzelende start twee jaar geleden steeds meer mensen bekoren. Het ‘nieuwe’ Ad Alliance houdt het voorlopig op een zevende plaats. Met de integratie van BrandDeli verdwijnt dit succesvolle merk uit het Media Report. 

1 (1)  Qmusic (79,9)

2 (2)  Jean Mineur Mediavision (50,0)

3 (-)   BNR Nieuwsradio (FD Mediagroep) (45,6)

4 (-)   Ster (voor televisie) (40,4)

5 (-)   E Power Radio Sales (38,7)

6 (-)   Ster (voor radio) (36,7)

7 (8)  RTL/Ad Alliance (34,7)

8 (4)  Talpa Network (Radio) (34,0)

9 (5)  Radiocorp (29,7)

10 (3) Talpa Network (TV) (25,8)

Zie ook: 
Qmusic en De Media Maatschap op 1 in Media Report 2020

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie