Premium

Qmusic en De Media Maatschap op 1 in Media Report 2020

Opvallend veel kleinere namen in de top-10 van dit 'speciale' jaar.

Hoe reageerden mediabedrijven en -bureaus in dit jaar van de crisis en wie sprongen eruit? Dat was dit jaar de grote vraag. Qmusic blijkt daar het beste uit te komen als nieuwe nummer 1 in het Media Report van Adformatie in samenwerking met Ipsos.

Bij Qmusic – onderdeel van DPG Media – is er ondanks dit covidjaar af en toe (een klein) feest gevierd. Niet alleen overvleugelde de radiozender Radio 538 en werd het nieuwe marktleider in die nog steeds belangrijke commerciële doelgroep 20-49, ook in de algemene 10+ groep lijkt Qmusic op weg naar de nummer-1 positie. In het Media Report is Qmusic elk jaar al een stabiele speler in de top, dit jaar staat het radiobedrijf op nummer 1.

Qmusic komt in het onderzoek sterk naar voren als zowel servicegerichte, innovatie en toonaangevende speler. Misschien is dat service-element wel extra belangrijk geweest dit jaar, net als de korte lijnen. Het zou daarom ook best kunnen dat relatief kleinere spelers als Value Zipper (weer hoog geëindigd), OOHA Media, blowUP Media, Massarius en Jean Mineur Mediavision.

Dat geldt ook - verrassend - voor De Media Maatschap (de nummer 1 bij mediabureaus).

Advertentie
advertisement

De top 10 bij de exploitanten

1 Qmusic 
2 Value Zipper (online)
3 Value Zipper (print)
4 OOHA Media 
5 Ocean Nederland
6 DPG Media (online)
7 Spotify 
8 blowUP media
9 Massarius
10 Exterion Media
 

De top 10 mediabureaus

Het is goed voor te stellen dat de belofte van De Media Maatschap ‘hét bureau met korte lijnen, voor lange relaties’ in deze periode wordt waargemaakt. Mediabrands Nederland met zijn merken Magna en Initiative doet het goed in de top-10. Zigt en Vizeum zijn steady spelers en op 10 de fusiebureaus Serviceplan Group Netherlands/Mediaxplain. 

1 De Media Maatschap
2 Magna
3 ZIGT Mediabureau
4 Vizeum
5 Mediabrands Nederland
6 Zuiver Media
7 Initiative
8 Dentsu 
9 PHD
10 Serviceplan Group Netherlands/Mediaxplain

In totaal zijn de antwoorden van 241 functionarissen in het onderzoek meegenomen; 103 adverteerders, 59 mediaplanners en 79 media-exploitanten. De beoordeling van de mediaexploitanten is gedaan door adverteerders en mediaplanners die in 2020 zakelijk contact hebben gehad met één of meer exploitanten. De beoordeling van de mediabureaus is gedaan door exploitanten en adverteerders die in 2020 zakelijk contact met één of meer mediabureaus hebben gehad.

De komende dagen publiceert Adformatie de winnaars in de categorieën en interviews met de winnaars.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie