Premium

Willem Jan Nouwens (De Media Maatschap): 'De menselijke factor wordt wel eens vergeten'

De Media Maatschap werd dit jaar verkozen tot beste mediabureau in het Mediareport. Drie vragen aan Willem Jan Nouwens.

Wat is de meest opvallende gebeurtenis van dit jaar in de Nederlandse mediasector?

Een van de grootste bedreigingen binnen het medialandschap is toch wel die van fakenews. Dat we als consument de berichtgeving vanuit journalistiek, sociale media maar ook de politiek nauwelijks meer kunnen vertrouwen. Zoals afgelopen zondag: toen is er een appje rond gegaan met de te verwachten draconische maatregelen die de overheid ging aankondigen. Dat appje is bijna voor waarheid wordt aangenomen. Ook zorgwekkend is de kunstmatige intelligentie van deepfake-software, die het mogelijk maakt om nepvideo’s te maken die echt lijken. De snelle verspreiding van deze software is beangstigend.

Verdere ontwikkelingen binnen het medialandschap kunnen we toch niet helemaal los zien van covid-19. De meest opvallende is toch wel de enorme groei in het aantal digitale abonnementen. Niet alleen de abonnementen op de nieuwsplatformen maar ook op de streaming diensten als Netflix, Videoland, Prime en NPO Plus. Lineair kijken kwam hiermee verder onder druk te staan, ondanks de enorme kijkcijfers voor de persconferenties van de overheid over de coronamaatregelen.

Welke trend zie je voor het komende jaar?

Een trend op bureauniveau is dat er weer nieuwe (media)bureaus zullen ontstaan. Dit is het gevolg van de overnames van veel andere media- en reclamebureaus door internationale netwerken en lokale partijen als Candid. Wij zien ook een hele pragmatische samenvoeging van ondernemende (media)bureaus uit omliggende landen met hun evenknie in ons land. Wij geloven in de netwerkgedachte waarin het beste uit de vele onafhankelijke partijen worden samengebracht en zij zich zelfstandig kunnen blijven ontwikkelen op hun specialisme zonder dat er cijfers geconsolideerd hoeven te worden.

Wat zegt de hoge positie van De Media Maatschap in het Media Report jou?

Dit is de kroon op ons werk van de afgelopen jaren en mede ook door vast te houden aan ons motto korte-lijnen-voor-lange-relaties. Door onze onafhankelijke positie en dicht op de huid en dna van onze adverteerders te zitten, zijn wij instaat om zeer effectieve mediacampagnes te realiseren via alle kanalen en digitale platformen.

De menselijke factor wordt vandaag de dag wel eens vergeten bij veel bedrijven, vooral nu in deze lastige tijd waarin veel zaken op gepaste afstand moeten gebeuren. Juist daarin maken wij het verschil. Klanten staan bij ons centraal en de oplossing zit in data, media, de juiste content, maar ook zeker gewoon gezond verstand.

Top-10 mediabureaus

Media Report 2020

1 (8)  De Media Maatschap  (69,0)

2 (9)  Magna (57,9)

3 (4)  ZIGT Mediabureau (57,8)

3 (3)  Vizeum  (57,8)

5 (-)   Mediabrands Nederland (57,7)

6 (5)  Zuiver Media (56,1)

7 (-)   Initiative (55,1)

8 (7)  Dentsu (54,7)

9 (-)   PHD (52,4)

10 (-) Serviceplan Group Netherlands / Mediaxplain (50,0)
 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie