Premium

'Bestedingen kansspelreclame verdubbeld en forse toename online gokkers'

Onderzoek van DVJ Insights wijst uit dat meer mensen online zijn gaan gokken tijdens de pandemie en lockdown.

De reclamebestedingen van online gokbedrijven zijn sinds de legalisering van de online kansspelmarkt per 1 oktober 2021 enorm toegenomen. Er is volgens onderzoek van DVJ Insights een gemiddelde verdubbeling te zien van de mediabestedingen van de onlinekansspel aanbieders sinds oktober vorig jaar.

Door de pandemie en lockdown zijn ook meer mensen online gaan gokken, geven ze aan in het onderzoek van DVJ Insights in samenwerking met Edwin van Zon (voorheen werkzaam bij De Lotto en NLO).

Advertentie
advertisement

Bestedingen door het dak

Sinds 1 oktober toen de markt openging, waren er bijna dagelijks kansspelreclames met bijna iedere week een nieuwe aanbieder. De huidige toename van advertenties voor online kansspelen is nog maar het begin, omdat de grote spelers nog in afwachting zijn van een vergunning en veel partijen nog niet hebben geadverteerd. Pas per 1 april dit jaar mogen grotere internationale spelers als Bwin, Unibet en Pokerstars de Nederlandse markt op. Door eerdere boetes vanwege illegaal aanbod zette de Kansspelautoriteit ze nog even in de wachtkamer.

Zonder die grote spelers is er op dit moment volgens DVJ Insights al een gemiddelde verdubbeling van media-uitgaven (tv, radio, print) te zien. Werd er in de periode voor 1 oktober gemiddeld ongeveer 1,5 miljoen euro per week uitgegeven aan media, vanaf week 39 verdubbelde dit ruimschoots naar gemiddeld 3,5 miljoen per week. 

Het afgelopen jaar zien we een toename van het aantal spelers en meer dan de helft van deze spelers geeft aan dat de pandemie en de lockdown een reden zijn geweest om te gaan spelen. De marktpotentie is groot en de voorlopige ban van grote bestaande aanbieders biedt een plotselinge buitenkans voor nieuwe aanbieders. Het moederbedrijf van Unibet gaf aan dat het verplicht stopzetten in Nederland een negatieve impact heeft van ongeveer 16 miljoen euro (EBITDA) per maand (Bron: Gambling Insider, Nov 2021).

 

Gok1
Mediabestedingen onlinekansspel aanbieders (tv, radio, print, exclusief online). Bron: Adfact

Online kansspelmarkt groeit door lockdown

De ingezette lockdown laat de onlinekansspelenmarkt fors groeien, zeker nu er bij een tien aanbieders legaal gespeeld kan worden én hier hevig voor wordt geadverteerd. Het afgelopen jaar is er een toename van het aantal spelers en meer dan de helft van deze spelers geeft aan dat de pandemie en de lockdown een reden zijn geweest om te gaan spelen. De marktpotentie is groot en de voorlopige ban van grote bestaande aanbieders biedt een plotselinge buitenkans voor nieuwe aanbieders, ziet DVJ Insights.

Reclamecode

Vijf bestaande Nederlandse aanbieders - Toto, Holland Casino, Jack’s, FairPlay Casino - richtten rond het opengaan van de markt branchevereniging VNLOK (Vergunde Nederlandse Online Kansspelaanbieders) op. Een van de eerste acties betrof een voorstel voor mediacommunicatie, Reclamecode Online Kansspelen, die moeizaam tot stand kwam. De code is tot stand gekomen na overleg tussen omroepen, vergunninghouders van online kansspelen en mediapartijen, in samenwerking met de Stichting Reclame Code. De Consumentenbond haakte af in het overleg.

De Reclamecode Online Kansspelen komt bovenop de wetgeving die sinds 1 april 2021 is vastgelegd in de Wet Kansspelen op Afstand en per 1 oktober effectief is. Het beschermen van kwetsbare groepen is een belangrijk onderdeel van de wet- en regelgeving voor online kansspelen. De wet bevat bijvoorbeeld al de beperking dat er geen reclame mag worden gemaakt op tv tussen 06.00 en 21.00 uur. Deze beperking werd met de reclamecode nu ook uitgebreid naar internet. Ook hier wordt tussen 06.00 – 21.00 uur de beperking opgelegd om geen online videoreclame uit te zenden. Bovenop de wet voegt de reclamecode een maximum van drie tv-reclames voor risicovolle kansspelen per reclameblok toe.

Tweede Kamer wil verbod

De stortvloed aan reclame voor online gokken is ook de Tweede Kamer een doorn in het oog. Een meerderheid wil een verbod op 'ongerichte reclames voor risicovolle kansspelen'. Kamerlid Michiel van Nispen (SP) diende daarvoor eerder een motie in. De Kamer is bezorgd over het toegenomen aantal reclamecampagnes voor online gokken, waardoor gokverslaving in de hand wordt gewerkt. 

Merkbekendheid en betrouwbaarheid

DVJ Insights onderzocht verder de merkbekendheid en betrouwbaarheid van  bestaande aanbieders van online kansspelen. De merkbekendheid is in ieder geval niet erg groot. Het verschil ligt vooral op het gebied van toegankelijkheid, merkbekendheid en vooral betrouwbaarheid.

12
Geholpen merkbekendheid van aanbieders van online kansspelen

De merkbekendheid van de nieuwe spelers is relatief laag en er is een achterstand op hoe ze scoren op betrouwbaarheid. Met de legalisering van online kansspelen en het adverteren hiervoor hebben zij volgens de onderzoekers 'een enorme kans om in een korte tijd veel naamsbekendheid en betrouwbaarheid te verwerven'.

22
Imago op ‘betrouwbaarheid’ van enkele aanbieders van online kansspelen
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie