In het onderzoek is gevraagd welke passen de consument bezit, wat de gebruiksfrequentie is en hoe hij erover denkt.
Dagelijkse boodschappenkopers ergeren zich in het algemeen aan de hoeveelheid passen die ze bij zich dragen.
De behoefte aan één totaalpas is groot onder deze consumenten. ‘Goed onderzoek! Als het ook nog eens als resultaat heeft dat al die passen verdwijnen en er één pas voor terugkomt dan ben ik (en met mij vele andere) erg blij’, aldus een consument uit het onderzoek.
Als de mogelijkheid zich voordoet om over te gaan op één totaalpas, zegt bijna driekwart van de dagelijkse boodschappenkopers dit meteen te doen.
Dat winkels met een eigen pas iets extra’s doen voor hun klanten, daar zijn zowel marketeers als consumenten het over eens. Toch biedt het geen garantie voor winkelbezoek, ruim éénderde van de consument is het oneens met de stelling: ‘Ik koop bij voorkeur in een winkel waarvan ik een winkelpas heb’.
Marketeers schatten de loyaliteit door een klantenpas veel hoger in, maar in de praktijk valt dat dus tegen.
Bijna driekwart van de consumenten is bereid informatie vrij te geven en slechts een kwart van de boodschappenkopers wil aan geen enkel klanteninformatiesysteem meewerken.
In het maandelijkse onderzoek van Motivaction en Tijdschrift voor Marketing wordt aan 100 marketeers gevraagd te voorspellen wat de houding en mening is van de consument.
De consument wordt eveneens ondervraagd over hetzelfde onderwerp. De voorspellingen van de marketeers worden vervolgens vergeleken met de uitkomst van het onderzoek onder 400 consumenten.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu