Dat constateert de Consumentenlijn Telemarketing, de informatie- en klachtenlijn van bedrijven en organisaties die aan telefonische verkoop (telemarketing) doen. Het wettelijk Bel-me-niet register ging op 1 oktober 2009 in.
Vorig jaar klaagden de meeste consumenten (27%) dat ze nog steeds gebeld worden, terwijl ze wel ingeschreven staan bij het Infofilter of het wettelijk Bel-me-niet register. De Consumentenlijn Telemarketing kreeg hierover in de vijf maanden voor de invoering van het register gemiddeld 13 klachten per maand, tegenover gemiddeld 11 klachten in de vijf maanden daarna.
Herman Nieuwenhuis van de Consumentenlijn Telemarketing: ‘Wat veel mensen niet weten, is dat met het wettelijk Bel-me-niet register bedrijven hun bestaande klanten gewoon telefonisch mogen benaderen. Dit was bij het Infofilter niet zo.’
In 2009 registreerde de Consumentenlijn Telemarketing 581 klachten, in 2008 waren dat er 616. De top drie van klachten bestaat verder uit misleiding (16%), te vaak gebeld worden en gebeld worden terwijl eerder is aangegeven dat daar geen prijs op wordt gesteld (beiden 11%).
Over energiebedrijven wordt het meest geklaagd (40%), gevolgd door telecommunicatiebedrijven (23%), loterijen en financiële dienstverlening (beide 9%). De website www.telemarketinglijn.nl werd in 2009 door ruim 18.000 unieke bezoekers bezocht (waarvan 90% nieuw).

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu