In een brief aan de VEA schrijft de RVD dat het 'niet zo kan zijn dat de kroonprins een speelbal wordt van reclamebureaus, omdat hij in het huwelijk treedt'. Anders dan de RVD eerder schreef mag de beeltenis van het bruidspaar nu wel worden gebruikt in advertenties, zolang maar niet de indruk wordt gewekt dat het paar een product aanprijst, zo meldt de Volkskrant. Soepfabrikant Unox mag bijvoorbeeld wel een foto van het paar afdrukken en de twee veel geluk wensen, maar niet een blikje in Máxima's of Willem-Alexanders hand monteren. Frans Blanchard, managing director van de VEA, ziet dit standpunt van de RVD als een verkapte omwenteling. In een vorige brief van begin december beriep de RVD zich nog op een uitspraak van de Reclame Code Commissie, die enkele jaren geleden een advertentie van een koelkastfabrikant afkeurde omdat de Britse koningin Elizabeth erbij stond afgedrukt als 'koele' koningin. Blanchard wees de voorlichtingsdienst erop dat die uitspraak later in hoger beroep werd ontkracht. Dat was de RVD kennelijk ontgaan. De adverteerders zijn tevreden: 'Dit nieuwe standpunt van de RVD past binnen de bestaande rechtspraktijk.'
Toch Máxima-inhakers toegestaan
Reclamemakers mogen met hun advertenties toch inhaken op het huwelijk tussen Máxima Zorreguieta en kroonprins Willem-Alexander. De…
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu