In het voorstel van de Europese Commissie zouden bedrijven zoals Glaxo-SmithKline en AstraZeneca gedurende een proefperiode meer mogelijkheden krijgen om reclame te maken voor hun producten. Het parlement verwierp het voorstel met 494 stemmen tegen en 42 stemmen voor. Volgens een woordvoerder van eurocommissaris Liikanen zal de Commissie blijven ijveren om adverteren voor de farmaciesector gemakkelijker te maken zonder dat de EU het Amerikaanse reclameregime overneemt.
Volgens de Britse parlementariër Stihler moet het doel niet zijn zoveel mogelijk medicijnen te verkopen, maar verantwoord gebruik te stimuleren. In de VS zijn de tien bestverkochte medicijnen tevens de tien medicijnen waarvoor de meeste reclame wordt gemaakt. 'Die weg willen wij hier niet op.'
Het parlement ging wel akkoord met het commissievoorstel om sneller goedkeuring te geven voor de introductie van nieuwe medicijnen. De Commissie maakt zich sterk voor het verbeteren van de concurrentiepositie van de Europese farmaciesector. In de EU wordt jaarlijks voor euro 80 mrd aan medicijnen omgezet.
> Bron: Het Financieele Dagblad

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu