Premium

Dave Minneboo: ‘Qmusic vaart steady koers, waar andere zenders zijn gaan zwalken’

Qmusic is marktleider geworden in de commerciële doelgroep 20-49. Maar programmadirecteur Dave Minneboo heeft meer ambities.

Dave Minneboo

Dave Minneboo zei precies een jaar geleden in een interview met Adformatie al dat er kans was op het marktleiderschap in de commerciële doelgroep 20-49.  Een plek waar Radio 538 jarenlang op één stond. Vandaag is het zover. De programmadirecteur vierde het heugelijke feit vanmorgen in kleine kring met collega’s en op anderhalve meter afstand.

Advertentie
advertisement

Altijd al een hitzender

Minneboo denkt dat de toppositie in 20-49 te danken is aan de steady koers van de radiozender. ‘Daar waar andere stations zijn gaan zwalken, hebben we gezorgd voor stabiliteit in de programmering, De nieuwe ochtend met Mattie & Marieke, de hitclaim en de verbreding van de zender in doelgroep. Daaraan hebben we sinds mijn komst in juni 2018 aan gewerkt. We waren altijd al een hitzender, maar zijn ons ook gaan richten op de iets oudere doelgroep, meer de bovenkant van 20-49. In de kantooruren waren we de laatste tijd al regelmatig marktleider. De kracht is denk ik dat we het voor én met de luisteraar hebben gedaan. We hebben verder in de avond en in het weekend veel succes met zelf opgeleid talent. En tot slot begon Qmusic ooit als zender met een optimistisch geluid, wat er toen nog niet was. Dat is altijd gebleven.’

1

Middenin de crisis staat Qmusic op de eerste plaats. Ook een gevolg van het optimistische geluid, waar de luisteraar nu mogelijk meer behoefte aan heeft? ‘Misschien’, zegt Minneboo. ‘Het is vooral de interactie met de luisteraar, denk ik. De afgelopen twee maanden hebben we die mogelijkheid nog meer geboden. Bijvoorbeeld door de ochtendshow een uur te verlengen. Daarnaast konden mensen meer muziek aanvragen doen.’

'Radio 538 is juist meer op Qmusic gaan lijken'

Radio 538-zenderbaas Menno de Boer zei onlangs in Broadcast Magazine dat hij het idee heeft dat het format van Qmusic steeds meer gaat lijken op dat van zijn zender.

Minneboo ziet dat anders. ‘Misschien is zijn verhaal een beetje uit de context gehaald. Ik snap overigens wel waar zijn opmerking vandaan komt. We zijn wat breder gaan programmeren, hebben de Top 40 erbij gekregen. Toen ik bij Radio 538 wegging, was het een echt zero’s station. Qmusic is gaan verbreden, vervolgens is Radio 538 dat ook gaan doen. Ik zie dat ze de Top 538 hebben. Dat bestaat bij Q al jaren in allerlei versies zoals de Top 500 van de 90’s. Q is ooit begonnen met het draaien van “guilty pleasures” in het Foute Uur en met het radiospel Het Geluid, dat wordt ook veelvuldig nagedaan. Logisch, want het werkt. Maar ik zie het dus eerder andersom: Radio 538 is meer op Qmusic gaan lijken.’


 

Ambities

De ambities van Minneboo voor komende tijd is onder meer ook marktleider te worden in de ochtend. Daar staat Radio 538 nog altijd bovenaan met een aandeel van 18,6 procent in 20-49 voor de ochtendshow van Frank Dane (6-10 uur). Mattie & Marieke scoren daar 17,6 procent. In de late middag zijn we wel marktleider en is er een voorsprong van 0,5 procent over alle werkdagen. De Top 40 scoort zelfs 18,2%.’

Domien
Middagdj Domien Verschuuren

Daarnaast wil Minneboo nog meer gaan samenwerken met andere merken van DPG Media, waartoe Qmusic behoort. ‘We willen verder groeien in distributie. DPG Media heeft veel sterke merken met een groot online bereik, zoals AD - waar we nu al vaak mee samenwerken - en tegenwoordig ook NU.nl.

'Adverteerders keren terug'

Commercieel gezien waren het ook zware maanden voor Qmusic bij de start van de lockdown. Minneboo ziet nu al een kentering. ‘In het begin was er paniek en werden campagnes on hold gezet. Maar ik zie het commercieel nu al per week weer aantrekken. De schrik is er af, verschillende adverteerders keren weer terug en er zijn ook wat nieuwe bijgekomen.’
  
Dat Qmusic marktleider is geworden in deze tijd voelt voor Minneboo ergens ook wel vreemd. ‘Het fundament lag er al mooi, maar het is best een rare periode. Radio 538 was zo lang marktleider.
Anderzijds: we hebben er de afgelopen tijd hard naartoe gewerkt en uitgekeken naar dit moment.’

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie