Derk Nijssen: 'Nederland is gewoon te klein voor een bedrijf als Xite'

Wayne Parker Kent sprak voor podcast The Brief Derk Nijssen, oprichter en CEO van XITE Networks.

Derk Nijssen - The Brief
Wayne Parker Kent

Derk Nijssen richtte Xite Networks op in 2006, en twaalf jaar later is het Nederland al uitgegroeid. Na België, Duitsland, Canada en Qatar voegt de oprichter trots een extra land toe aan het lijstje. 'Sinds 2 mei zijn we eindelijk live met de zender in de Verenigde Staten', aldus Nijssen. Of dat makkelijk ging? Nee. 'Na vijf jaar kutviolen hebben we het eindelijk voor elkaar.'

'Nederland is gewoon te klein voor een bedrijf als Xite Networks. We werden al snel verplicht om over de grens te kijken. En de Verenigde Staten is toch wel de holy grail voor de media- en techwereld. Dus we zijn heel blij dat we daar nu ook aanwezig zijn', legt Nijssen uit.

Advertentie
advertisement

Een soort Spotify

Maar wat maakt Xite nou zo bijzonder? Nijssen legt het uit. 'Op televisie heb je zenders die jou voorschotelen wat je te zien krijgt: de lineaire manier van uitzenden. Iedereen zit naar hetzelfde te kijken, of de kijker het daar nu mee eens is of niet. Het was voor mij duidelijk dat het ook anders moet kunnen. We wilden een soort Spotify worden, maar dan voor muziekvideo’s.' 

Xite Networks is bij wijze van spreken een kanaal, service, zender en een app die zich richt op het grote scherm, waarop het zich kan aanpassen aan de wensen van de consument.

Nijssen: 'Zodra je televisie kijkt, lijkt het op een lineaire zender. Na een tijdje merk je dat de zender probeert te communiceren. Zo kom je erachter dat het pijltje omhoog op je afstandsbediening als like geldt. En je kunt een nummer doorklikken als je het niet leuk vindt. En op het moment dat je een nummer skipt, kijk je naar een heel andere Xite dan ieder ander die de zender op heeft staan. Ook houdt het bij wie er kijkt, je kunt namelijk tot en met vijf profielen toevoegen per huishouden.'

Advertenties en content

Dat is voor adverteerders natuurlijk erg interessant. Zo denkt Nijssen dat de toekomst van adverteren op Xite uiteindelijk zelfs op kijkgedrag en profiel van de kijker gebaseerd kan zijn. Het bedrijf heeft dan ook afscheid genomen van traditioneel adverteren. 'We willen geen reclameblokken van dertig seconden, dat vinden mensen irritant en dan zappen ze weg. Zo kunnen we ervoor kiezen reclameblokken van zes seconden voor de ene en negen seconden voor de andere kijker in te plannen. We kunnen oneindig ver doorgaan tot we een optimum tussen advertentie en content hebben, want het moet natuurlijk wel watchable blijven. Uiteindelijk kunnen we bijvoorbeeld voor sneakermerken adverteren bij video’s waarin deze schoenen veel voorkomen. We kunnen alle kanten op.'

Het klinkt als een grote, stijgende lijn op het gebied van succesvol ondernemen. Maar net als ieder ander mens heeft ook Nijssen weleens gedacht: laat maar. 'Het was in het begin zo moeilijk om een grote deal te sluiten. De start is de lastigste fase, maar uiteindelijk gaan mensen je steeds serieuzer nemen. En daar moet je gebruik van maken. Het is niet erg om werk te onderschatten, maar je moet op een gegeven moment wel gewoon beginnen en you take it from there. Ik ben geen academisch ondernemer die zich aan strikte plannen houdt, ik dóe gewoon.'

Dat de markt in het medialandschap erg is veranderd, is volgens Nijssen helemaal geen probleem. Hij is zelfs van mening dat de populariteit van de muziekvideo enorm is toegenomen. 'Mensen gaan naar Youtube voor de muziekvideo’s. Maar met Xite maken we in Nederland graag gebruik van het bereik dat we in Nederland op Youtube hebben. Het zorgt voor een extra connectie met de kijker. Daarbij onderhouden we de relatie met de artiest natuurlijk ook. De artiesten die we uitzenden moeten ons wel tof vinden, want dan brengen ze hun fans met zich mee naar Xite.'

Traditionele concurrentie

Zo’n uitgedacht idee van personaliseren, adverteren en communiceren tussen zender en kijker lijkt een foutloze formule. Maar hoe zit het dan met de concurrentie? 'Nou, wij hebben eigenlijk niet zo veel concurrentie. Er zijn nauwelijks partijen die muziekvideo’s als prioriteit zien. Wij hebben een tijd geleden een andere afslag genomen dan de traditionelere concurrenten en dat werpt nu zijn vruchten af', legt Nijssen uit.

Xite Networks kan nog groter worden dan het nu is, zegt Nijssen. Uiteindelijk willen ze van een zender naar een aanwezige knop in de vorm van een app op televisie staan. Vergelijkbaar met de Netflix-app, bijvoorbeeld. En dat zal veel verandering met zich meebrengen. Nijssen: 'Dat zou natuurlijk nog meer mogelijkheden tot nieuwe businessmodellen kunnen brengen.' 

Klinkt allemaal heel goed, en wij van The Brief zijn benieuwd naar de XITE-toekomst. En mocht je willen weten wat de muzieksmaak van de CEO himself is: met Africa van Toto zit je heel erg in de buurt.

Luister hier de podcast
 

The Brief is een tweewekelijkse podcast over content, marketing en media. The Brief wordt gemaakt door WPK/The Agency, het contentmarketingbureau van Wayne Parker Kent. Adformatie is mediapartner.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie