DPG Media lanceert Seamless-ads, advertenties die precies op de redactionele content lijken

Nieuwe display-advertentieformaten zouden vijf keer vaker worden aangeklikt dan IAB-formaten.

DPG Media komt met nieuwe formats voor display-advertenties, de zogenoemde ‘Seamless ads’. Deze danken hun naam aan het feit dat ze volgens DPG ‘naadloos passen in de redactionele omgeving van de titels’, of dat nu in de Volkskrant-app is of op Nu.nl. Per 1 oktober zijn ze te zien.

‘Ze worden direct getoond op het moment dat ook de content wordt getoond’, zegt Stefan Havik, algemeen-directeur DPG Media Netwerk. ‘Doordat de kleuren, lettertypen en afbeeldingsgrootte gelijk zijn aan de content, wordt de advertentie door de lezer niet als storend ervaren.’

DPG Media heeft de nieuwe formaten getest met verschillende adverteerders. Kleinere en grote merken, zoals Bol.com en Nationale Postcode Loterij, hebben ze ingezet in hun campagnes

Advertentie
advertisement

Eigen omgeving

Daaruit blijkt, volgens DPG Media, dat de ‘naadloze advertenties’ stuk voor stuk het meeste engagement en hoogte doorklikpercentages opleverden, vaak meer vijf keer zo veel als bij de reguliere-IAB formaten. De zichtbaarheid, ofwel viewability, van de Seamless-ads lag altijd boven de 80 procent en klikfrequenties varieerden per adverteerder van 0,6% tot 1,2%.

DPG Media bouwt steeds verder aan een eigen ‘omgeving’ voor adverteerders. Het kwam al met een eigen ‘Trusted web’ waarin brand safety, first-party targeting en self-service platformen de belangrijkste peilers zijn. Dat alles om een veilige, effectievere en eenvoudigere plaats te bieden aan adverteerders.

De introductie van Seamless-ads is de volgende stap en volgt een jaar nadat DPG al aankondigde dat het afstand zou nemen van de IAB-formaten voor display-advertenties.De IAB-formaten worden overigens niet per direct in de ban gedaan, hoewel Stefan Havik denkt dat ze grotendeels verdwijnen bij DPG Media: ‘Nu we zien dat de Seamless-ads eigenlijk altijd beter scoren dan de IAB-formaten, is de verwachting dat klanten vooral de voorkeur geven aan Seamless ads.’

Verschillende formats

Met de nieuwe advertieformaten moeten adverteerders wel een concessie doen, want de eigen huisstijl maakt plaats voor de vormgeving van de media waarop de advertenties worden geplaatst. DPG Media maakt ze ook op, gratis. Merken leveren een afbeelding, bedrijfslogo, call-to-action en tekst aan.

De Seamless-ads komen overeen met de formats die gebruikt worden bij sociale media waardoor er geen specifiek materiaal gemaakt hoeft te worden voor het DPG Media netwerk.

Als eerste komen op 1 oktober de zogenoemde formats Image en Carousel beschikbaar. De eerstgenoemde komt in drie formaten: Image, Image L en Image XL. Volgend jaar voegt DPG Media daar nog een Video- en een Shoppable-format aan toe (zie afbeelding).

Aanvulling 3-10. DPG laat weten dat de advertenties niet helemaal op redactionele stukken lijken. Er staat advertentie boven en het logo van de adverteerder is zichtbaar.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie