Einde van een tijdperk: de laatste radiocijfers volgens de dagboekmethode

De laatste cijfers oude stijl, met omgerekend een zenderaandeel in de laatste week van december voor NPO Radio 2 van 54%.

Exterieur van het Top 2000-cafe voor dit jaar
ANP Remko de Waal

Door Evert Bronkhorst

Er is al lang over gesproken maar nu is het eindelijk zo ver: de laatste publicatie van de luistercijfers volgens de oude methode. Sinds jaar en dag werd er voor het meten van het beluisteren van radio gewerkt met dagboekjes die respondenten per kwartier in moesten vullen.

Inderdaad, meten op basis van beweerd gedrag en niet meer van deze tijd. Het wordt dus een afscheid zonder tranen.

Advertentie

Vertrouwd beeld in cijfers november-december 

De cijfers van deze laatste meting laten een beeld zien dat vertrouwd is voor deze periode. Het onverslaanbare Top 2000 event van NPO Radio2, de populariteit van de Top 4000 op Radio10 en het Kersteffect bij Sky Radio. Dit zijn ook de enige drie zenders die stijgen ten opzichte van de oktober-november-cijfers.

Als we de cijfers vergelijken met dezelfde periode 2021 lijkt Serious Request een positief effect te geven op de scores van 3FM, de Top 1000 Aller Tijden op de score van Veronica én 24/7 Housuh in de Pauzuh XL op de groene cijfers van Slam.

Maar aan de andere kant zien we Missie 538 niet terug in de cijfers van Radio 538 en ook de Escape Room van Qmusic is qua effect niet te herleiden in het tweemaandelijks gemiddelde.

Maar ja… tweemaandelijks gemiddelde… Misschien heeft het in de event-/actieperiode wel duidelijk een effect gehad. En dat kunnen we nu ook zien vanuit de testdata van de periode oktober t/m december 2022 die we als mediabureau en exploitanten nu tot onze beschikking hebben. Alleen mogen we daarmee niet naar buiten treden vanuit een getekende non- disclosure agreement.

(Tekst loopt door onder de afbeelding met cijfers)

Luistercijfers
De luistercijfers oude stijl

NPO Top 2000-effect

In het verleden heb ik al vaker geschreven over het effect van de Top 2000, als één week in een meetperiode van acht weken zo een stijging realiseert, wat zou het dan in deze specifieke week wel niet zijn.

Ik had daar voor mezelf de laatste jaren daar een inschatting van gemaakt volgens deze redenering (voorbeeld gebaseerd op cijfers 2021):

  • Oktober/November meting zenderaandeel 10+ 11,8%
  • November/December meting zenderaandeel 10+ 16,6%
  • Stelling: als het zenderaandeel van NPO Radio 2 de eerste 7 weken van de nov/dec meting nog steeds 11,8% was, welk zenderaandeel moet men dan in de 8e week (laatste week van het jaar) halen om aan een gemiddelde van 16,6% te komen?
  • Dan kom je uit op 50% in de 8e week.

Omdat dit cijfer op geen enkele manier te bevestigen en te herleiden was, heb ik in oude Adformatie-blogs deze berekening en stelling nooit verder genoemd.

Op basis van de ‘oude’ cijfers okt/nov 2022 en nov/dec 2022 heb ik dezelfde berekening toegepast en kom je voor 2022 uit op een zenderaandeel in de laatste week van december voor NPO Radio 2 van 54%.

Nu er ook luistercijfers vanuit de nieuwe meetmethode over december 2022 zijn, heb ik geen reden om aan te nemen dat mijn gevolgde redenatie niet klopt.

De nieuwe cijfers vanaf januari

In 2023 kunnen we cijfers heel gedetailleerd gaan analyseren maar voor een goed overall beeld van de ontwikkelingen is een maandrapportage het meest geschikt. Zeker voor kleinere zenders kun je per week te veel schommelingen zien om daar ‘harde’ conclusies uit te trekken.

Daarnaast wordt het vergelijken met cijfers van een jaar geleden niet meer relevant, we hebben vanaf 2023 ‘een nieuwe waarheid’ die een heel reëel beeld schetst. En met alle andere ontwikkelingen in het radiolandschap (o.a. FM frequentieveiling) wordt dit jaar een ongelooflijk boeiend audio/radiojaar.

Evert Bronkhorst, strategy director Abovo Media

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie