Facebook in hoger beroep in zaak nepadvertenties. De Mol: 'Tekenend voor houding'

John de Mol heeft vertrouwen in goede afloop.

ANP

Facebook gaat in hoger beroep in de rechtszaak met John de Mol rond de misleidende bitcoin-advertenties met BN’ers. De Mol noemt het 'tekenend voor de houding van Facebook'.

De rechtbank van Amsterdam oordeelde in november dat Facebook de misleidende advertenties moet aanpakken. Facebook meldt vandaag in een statement dat 'de uitspraak van de rechtbank tot verschillende technische en juridische vragen leidt, waardoor we ons genoodzaakt zien om in beroep te gaan'.  'Zo moeten we bijvoorbeeld bij het filteren ook naar de "landing pages" op andere websites kijken, terwijl deze niet onder onze controle staan. Ook leidt onze monitorplicht tot allerlei wezenlijke juridische issues en technische uitdagingen.'

Facebook blijft zich inspannen om het wereldwijde probleem van nepadvertenties aan te pakken, 'daar verandert dit beroep niets aan'.
Er komt een meldformulier voor nepadvertenties in Nederland en daarnaast heeft het concern recent ook juridische stappen ondernomen tegen mensen die zijn advertentieregels overtreden.

De Mol: 'Tekenend voor de houding van Facebook'

De Mol reageert vanmiddag: 'De kortgedingrechter heeft mij volledig in het gelijk gesteld en geoordeeld dat Facebook maatregelen moet nemen om misleidende bitcoinadvertenties met gebruik van mijn naam en beeltenis tegen te gaan. Dat Facebook in hoger beroep gaat is tekenend voor de houding van Facebook, het zou haar sieren als zij zich bij het oordeel van de rechter zou neerleggen.'

'Dat oordeel is immers voor een belangrijk deel ingegeven door consumentenbescherming en dat zou ook bij Facebook hoog in het vaandel moeten staan. Ik vertrouw op een goede afloop van het hoger beroep en ga er vanuit dat de rechter ook in hoger beroep Facebook zal dwingen alle benodigde maatregelen te nemen om de misleidende advertenties tegen te gaan.'

De zaak rond de nepadvertenties op Facebook loopt sinds dit voorjaar. De Mol vroeg de rechter in september om alsnog vonnis te wijzen in de zaak rond nepadvertenties met zijn naam en beeltenis - en die van anderen - op Facebook. Aanvankelijk vroeg de rechter beide partijen om met elkaar om de tafel te gaan. Die gesprekken bleken op niets uit te lopen, waarna de mediaondernemer de zaak voortzette.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie