Premium

GroupM ziet groei mediabestedingen stagneren in laatste kwartalen

Voor volgend jaar houdt de mediabureaugroep GroupM rekening met een hoge inflatie en zwakke economische groei.

GroupM verwacht over 2022 een groei van de netto mediabestedingen van 9 procent van 5,3 tot en met 5,8 miljard euro. Het is wel zo dat de groei vanaf de zomer stagneert omdat adverteerders in toenemende mate hand op de knip houden. De groeiende economische onzekerheid, de hoge inflatie en uitdagingen in de supply chain zijn hier debet aan. Ook aangescherpte regels rondom online gokken – die naar verwachting in het eerste of tweede kwartaal van 2023 hun beslag krijgen – gaan impact hebben.

Advertentie
advertisement

GroupM heeft een vervroegde prognose op de groeicijfers en verwachte mediabestedingen afgegeven. Traditiegetrouw doet de mediabureaugroep dit tijdens het This Year/ Next Year-evenement in november. Volgens chief investment officer Remon Buter heerst er onder klanten onzekerheid en waren er veel vragen. Daarom besloot het bureau alvast richting te geven.

Share of spend Group M

In 2022 blijft digitaal veruit het grootste medium en stijgt tot 3,6 miljard. Video is de nummer twee met 1,3 miljard. TV-spot is hier met 830 miljoen nog het leeuwendeel gevolgd door social video (300 miljoen). Print groeit slechts licht met 2 procent.

Audio groeit naar verwachting tot 237 miljoen euro (+8 procent). Digitale radio groeit snel, al is het aandeel in het totaal nog beperkt. Ook de schaal van podcast-advertising is nog gering.

In out-of-home is het tipping point voor digital nog net niet bereikt; 110 miljoen gaat naar OOH versus 95 miljoen euro (46 procent).

Scenario voor 2023

Voor volgend jaar houdt GroupM rekening met een zwakkere economie, 1,1 procent groei ten opzichte van 4,3 procent dit jaar. De inflatie zal ook weer dalen van 9,9 procent in 2022 naar 4,3 procent in 2023.

Boven de mediamarkt hangt een aantal onzekerheden. De belangrijkste zijn:

  • de nog niet geautoriseerde fusie tussen Talpa en RTL
  • verder dalende kijkcijfers waardoor het aantal grp’s op TV vermindert en de prijzen verder stijgen
  • het uitgestelde Nationaal Media Onderzoek dat naar verwachting compleet nieuwe benchmarks gaat opleveren
  • de entree van nieuwe spelers op de advertentiemarkt zoals Netflix. GroupM haalt in de forecast een rapport van Ampere aan waarin de ambitieuze voorspelling staat dat Netflix in 2027 een omzet van 168 miljoen kan halen, wat 20 procent van de Nederlandse online-video-omzet zou zijn. Netflix heeft nog geen release-datum voor Nederland vrijgegeven.

GroupM verwacht volgend jaar vooral groei in digital, of het nu in video, OOH of radio is: 

digitale bestedingen 2023 GroupM

Bij het scenario van een zwakkere economie en sterke disruptie zou de inflatie er als volgt uit kunnen zien:

Inflatie-scenario's GroupM
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie