Hoe Out-of-Home verbindt in crisistijd

Thijs Verheugen van Posterscope laat inspirerende voorbeelden zien van uitingen in deze tijd waarin we massaal binnen blijven.

Ook in tijden waarin we niet meer massaal buiten komen, behoudt Out of Home een belangrijke functie. We zien in deze tijden minder reclame maar des te meer maatschappelijke boodschappen. Tal van exploitanten zetten hun posters en schermen, in deze tijd van crisis, in om vitaal personeel een hart onder de riem te steken of burgers op de hoogte te brengen van actueel coronanieuws. Hiermee laat de Out-Of-Home sector zien dat zij een maatschappelijke bijdrage kunnen leveren in tijden van crisis. Hieronder een aantal mooie voorbeelden waarin Out of Home haar verbindende factor laat zien.

Advertentie
advertisement

Overheidsinformatie

JCDecaux zet haar abri's in om burgers op de hoogte te brengen van de COVID-19 maatregelen die door de overheid werden ingevoerd. Out of Home speelt een belangrijke rol bij informatievoorziening die past bij de locatie. We zien dat buitenreclame steeds vaker wordt ingeschakeld om actuele informatie te tonen die relevant is voor een breed publiek. We zagen dit al een aantal jaar geleden toen bewoners van Amsterdam gewaarschuwd werden voor gevaarlijke drugs die in omloop was in Amsterdam.

1

Hart onder de riem

Ten tijde van de coronacrisis zien we echter dat exploitanten een stap verder gaan en hun media inzetten om personeel met vitale beroepen te steunen omdat zij doorwerken om het land draaiende te houden, met het risico zelf besmet te worden. Clear Channel verrast zorgpersoneel met behulp van haar schermen met een bedankje voor hun tomeloze inzet en Hillenaar Outdoor steekt iedereen een hart onder de riem met een positieve boodschap.

2
klappen
4

Let op elkaar

Zelfs burgers wordt moed ingesproken dankzij masten van OOHA Media en steigerdoeken van BlowUp Media. Aan de Ferdinand Bolstraat ter hoogte van het Marie Heinekenplein in Amsterdam werd een steigerdoek opgehangen van meer dan 100 vierkante meter.

De oproep van de uit stipjes opgebouwde tekst luidt: “Amsterdammers, let een beetje op elkaar” en daarbij de website van het Rode Kruis. Ook met digitale schermen in diverse steden in Nederland en België worden Amsterdammers, Rotterdammers, Eindhovenaren, Antwerpenaren en Gentenaars aangespoord elkaar in het oog te houden.

Letop

Hou afstand

Het blijkt dat een crisis ook merken en media verbindt dankzij een goed idee van Boomerang Agency. Door de kracht en het bereik van merken en media in te zetten hopen ze dat heel Nederland gaat inzien dat afstand houden cruciaal is bij de bescherming van kwetsbare groepen en levens kan redden. Om de overheid te ondersteunen in de cruciale oproep tot social distancing verspreiden media en merken massaal dezelfde boodschap: houd (afstand) van elkaar.

Vrijdagmiddag verscheen de tekst op de digitale schermen van JCDecaux, Ocean Outdoor en OOHA Media, eerst in Amsterdam en later in heel Nederland. Niet veel later volgden tientallen grote en kleinere merken het voorbeeld op hun social mediakanalen.

Houd
gouds

Bedrijven en merken kunnen hun huisstijl en logo delen met Boomerang agency, waarna de assets kosteloos worden opgemaakt. De meer dan 300 digital out of home-schermen blijven de komende week de boodschap uitzenden. En het blijft niet alleen bij zichtbaarheid.

Steunfonds

Ocean Outdoor heeft per direct een steunfonds opgezet voor de zwaarst getroffen branches en MKB-bedrijven. Nu het Coronavirus ook economisch een enorme impact lijkt te hebben, neemt Ocean Outdoor het initiatief om de buurteconomie bij te staan. Daarvoor wordt een fonds met een mediawaarde van ruim 10 miljoen euro bruto opgezet dat in april en mei van dit jaar ingezet gebruikt kan worden om het MKB te promoten

Ocean

#staythefuckhome

De meest creatieve campagne die wij hebben gezien is die van Netflix. "Blijf thuis" is een van de meest gehoorde kreten en de streamingsdienst speelt hier drastisch op in met hun Spoiler-billboard. De billboards staan vol met spoilers van de spannendste en nieuwste series. Hun slogan is duidelijk: You should've #staythefuckhome.

Net

Met nog een onbepaalde tijd te gaan, hopen we dat deze initiatieven gewoon door blijven gaan. Juist personeel, burgers en ondernemers kunnen op dit moment hartverwarmende boodschappen en economische ondersteuning heel goed gebruiken en daar draagt Out of Home gelukkig een steentje aan bij.

Thijs Verheugen is marketingdirecteur Posterscope, onderdeel van Dentsu Aegis Network

Reacties:

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie