Rechtszaak JCDecaux tegen NS: 5000 reclamevlakken op stations blijven leeg

NS blundert met aanbesteding en sluit ten onrechte contract af met met Exterion Media en Ngage Media (Ocean).

123RF

Zo'n vijfduizend reclamevlakken blijven momenteel leeg op ruim driehonderd treinstations in Nederland. Op last van de rechter heeft de NS op het grootste deel van zijn stations leeg moeten halen.

De NS had JCDecaux ten onrechte is buitengesloten bij de aanbesteding van het miljoenencontract en sloot dat in 2011 onderhands met Exterion Media en in 2015 met Ngage Media (nu Ocean). JCDecaux stapte naar de rechter en het gerechtshof in Arnhem stelde de out of home exploitant in een arrest begin oktober in het gelijk. Het contract dat nog tot 2027 zou lopen is daarmee ongeldig, met als gevolg dat de NS nu alle reclame-uitingen op zijn stations moet weghalen.

De contracten die waren afgesloten moet de NS opzeggen en de opdracht alsnog Europees aanbesteden. Het betekent een miljoenenstrop voor de NS en een grote tegenvaller voor adverteerders.

Schadevergoeding

Daarnaast moet de NS JCDecaux ook een schadevergoeding betalen, waarvan de som nog moet worden vastgesteld.

Een woordvoerder van de NS laat aan de NOS weten dat het nog enige tijd duren voor de reclameborden op de stations weer gevuld zijn. De NS kan nog in hoger beroep gaan en moet dat voor 2 januari laten weten.

Betrokken partijen laten weten niet te willen reageren en verwijzen naar het arrest.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Kees
Een hele verbetering voor de aanblik van de stations. Misschien kunnen ze er nu kunst of foto's in stoppen, dat is zinniger dan reclame.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie