Premium

KPN wil met live talkshow op TikTok 'het internet een beetje beter maken'

De talkshow, mede bedacht en ontwikkeld door Dentsu Creative, start met zes afleveringen.

Rechts presentator Robbert Rodenburg
Afbeelding: aangeleverd

Het internet biedt ontelbare mogelijkheden en voordelen, maar heeft ook een minder leuke kant. Denk aan oplichting en (anoniem) online pesten. Volgens KPN komen jongeren 'bovengemiddeld vaak' in aanraking met die mindere kant van het internet, met mogelijke problemen als gevolg. De telecomprovider is daarom een live talkshow gestart om jongeren te informeren en mee te laten praten over dit soort onderwerpen. De show is te zien op TikTok, volgens KPN en verantwoordelijk bureau Dentsu Creative een primeur in Europa.

Online pesten

De eerste aflevering, over online pesten, is afgelopen woensdag uitgezonden. Volgens een persbericht van Dentsu Creative is de talkshow 'succesvol' van start gegaan, onder andere omdat jongeren in de reacties bij de livestream 'bevestigden hoe groot dit probleem is.' Een deskundige ging met presentator Robbert Rodenburg (bekend van YouTube) in gesprek over cyberpesten en na de aflevering vond er een nabeschouwing plaats met specialisten van onder meer HelpWanted. De aflevering heeft 7500 live kijkers getrokken, meldt KPN desgevraagd. 'Volgens onze partner TikTok mag dat voor een nieuw format zonder volgers een enorm succes genoemd worden. Zij hadden ons voorbereid op een eerste live met rond de honderd kijkers. Met name de snippets die uit de liveshow komen moeten voor bereik, volgers en uiteindelijk meer live kijkers gaan zorgen.'

Er valt voor een live talkshow op TikTok nog veel te ontdekken op het gebied van redactie en productie, geven KPN en Dentsu Creative aan. Carolijn van West, senior creative bij het bureau, legt uit: 'Ondanks het format van een talkshow moet het zo native mogelijk aanvoelen voor TikTok, maar de gasten en onderwerpen verdienen wel dezelfde productionele liefde als wanneer onderwerpen op tv besproken worden. Redactioneel zit er daarom heel veel tijd in het vinden van de juiste gasten en productioneel zijn we voor een professionele set en vormgeving gegaan om zo jongeren de plek te geven die ze verdienen, op het platform waar ze zich ook echt bevinden.'

'Internet beter maken'

Met de zesdelige serie, op TikTok te volgen via @tttalkshow, wil KPN naar eigen zeggen een plek voor jongeren creëren waar zij over (online) problemen kunnen praten. Melvin Gaal, manager social media bij de provider, licht toe: 'Om zo een licht te schijnen op onderbelichte onderwerpen en het internet een beetje beter te maken.' Om die reden staan het TikTok-account en de show niet bol van de KPN-uitingen. Desgevraagd licht de provider toe: 'De kijker merkt dat de talkshow een initiatief is van KPN door de vermelding in de bio van het TikTok-account en in de handle (gebruikersnaam) staat 'by KPN'. Tijdens de show wordt er opzettelijk geen nadruk gelegd op KPN, omdat het moet gaan om de personen en het gesprek en niet om het merk. Daden spreken in onze optiek dan ook luider dan woorden.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie