Overslaan en naar de inhoud gaan

Luistercijfers: 3FM mist aansluiting met wat zich buiten de Randstad afspeelt

Programmering en tone-of-voice hebben invloed op de samenstelling van regionaal luisterpubliek.
3FM
© ANP

De zomermaanden zijn qua luistercijfers meestal niet de meest spectaculaire maanden van het jaar en dat is in 2019 niet anders. De patronen die we de laatste maanden al zagen ontstaan op zenderniveau, zien we in deze maanden ook terug. NPO Radio 2 marktleider, Radio 538 daalt en blijft in de doelgroep 20-49 jaar wel marktleider maar voelt Qmusic in haar nek hijgen.

Daarom zoomen we eens in op wat ontwikkelingen op regionaal gebied.

Allereerst Radio 538; Edwin Evers, man van het volk uit het oosten des lands (Hardenberg), is sinds januari 2019 niet meer op de zender. Wat is het effect op regionaal gebied?

In onderstaande grafiek de ontwikkeling van selectiviteit van Radio 538 in Nielsen IV (Overijssel en Gelderland) gedurende de eerste 7 maanden van 2018 versus 2019 (10+, tijdvak 06-24 uur, alle dagen van de week).

Selectiviteit

Positie volledig kwijt

Radio 538 levert dus sterk in qua selectiviteit in dit gebied, toch een beetje het roots gebied van Edwin Evers. Ter vergelijk, de overige regios blijven qua selectiviteit redelijk stabiel, groei is er in Nielsen V (Zeeland, Noord-Brabant, Limburg).

Programmering, djs, tone-of-voice en muziekformat hebben dus ook invloed op de samenstelling van luisterpubliek op regionaal niveau. Ter illustratie de ontwikkeling van 3FM naar Nielsen gebied gedurende de laatste 8 jaar.

De enorm sterke positie in het oosten en zuiden van het land is de publieke zender, ondanks sterke FM-frequentie, volledig kwijtgeraakt. Blijkbaar heeft 3FM de aansluiting gemist met wat er zich buiten de Randstad afspeelt. In verhouding is het verlies in Nielsen I en II het meest beperkt. Dat zal de discussie over de FM-frequentie vast wel in leven houden

3fm
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in