Luisteronderzoek geeft meer inzicht in digitaal luisteren en profielen

20 procent luistert digitaal.

Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) geeft voortaan inzicht in de wijze waarop naar radio wordt geluisterd. NLO hanteert hiervoor de indeling FM/Kabel, Internet, DAB+ en anders/onbekend.

De toevoeging van ontvangstwijze aan de luistercijfers is volgens NLO een logisch gevolg van de ambitie om beter inzicht te krijgen in het veranderende luistergedrag. Net als lezen en kijken verandert ook luisteren als gevolg van digitalisering. FM heeft nu nog het grootste aandeel, maar digitaal luisteren is in opkomst. NLO-directeur Frans Kok: 'Door de integratie met het Radiolog - de marktstandaard - zijn we in staat om de ontwikkelingen nauwkeuriger en structureler te volgen.'

Volgens de nieuwste luistercijfers (doelgroep 10+) die vanochtend bekend werden gemaakt, heeft FM/kabel een luisteraandeel van 64 procent, internet 20 procent en DAB+ 8 procent.

Liedewij Hentenaar, directeur van het Radio Adviesbureau: 'Met een beter inzicht in digitaal luisteren ontstaat er meer ruimte om andere vormen van audio advertising in te zetten. Bijvoorbeeld meer specifiek getarget via programmatic. Dat kunnen audiocommercials zijn, maar denk ook aan display advertising op de websites van stations.'

Advertentie
advertisement

Fusie met NOM Doelgroepmonitor (DGM)

Daarnaast zijn de luistercijfers gefuseerd met de data van de NOM Doelgroep Monitor (DGM). Daarmee kunnen radiozenders meer te weten komen over de profielen van luisteraars. DGM is een omvangrijke survey naar productgebruik, interesses, activiteiten en mediagebruik van de Nederlanders. Dit onderzoek wordt in opdracht van NOM jaarlijks uitgevoerd door GfK.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie