Nieuw rapport: media-industrie verliest miljarden aan online advertentiefraude

Volgens het rapport 'State of the digital ad fraude (Q2)' loopt de advertentiezwendel 'uit de hand' door het inzetten van nepsites.

123rf.com

Het probleem met advertentiefraude is nog lang niet ten einde. Sterker nog: het is erger geworden. Sites die lijken op bestaande en bekende online platforms maken gebruik van technieken, zoals het kopen van 'nepverkeer' en lopen weg met miljarden dollars aan inkomsten. 

Dat staat in het rapport 'State of the digital ad fraude (Q2)'. Onafhankelijk onderzoeker en afzender van het rapport Augustine Fou spreekt van een uit de hand gelopen situatie.

Fou zegt tegen ZDNet: 'Wat het nog erger maakt, is dat fraudedetectietechniek het niet opvangt, zodat mensen een vals gevoel van veiligheid hebben.'

Advertentie

In het rapport staan voorbeelden van hoe fraudeurs zomaar goedkoop verkeer kunnen kopen en verkopen met 25 tot 45 keer meer winst. Het kopen van 183.000 dollar aan verkeer kan resulteren in een winst van 4,6 miljoen dollar. Maar volgens Fou is dat het topje van de ijsberg en gaat het in de praktijk om miljarden dollars.

Fraudeurs kunnen een grotere voorraad paginaweergaven genereren dan alle 'echte' uitgevers samen.

Fou zegt dat een groot deel van de advertentiefraude vrij gemakkelijk kan worden geblokkeerd. 'Maar media-inkopers worden betaald door klanten om de gemiddelde kosten van advertenties te verlagen. Dat betekent dat ze goedkoop frauduleus verkeer kopen.'

Facebook en Google profiteren

Google en Facebook, die toch al ruim driekwart van de online advertentiegelden binnenhalen - profiteren van deze situatie, zegt de onderzoeker. Deze 'walled gardens' maken het fraudeurs onmogelijk om dezelfde techniek in te zetten als ze op het open web doen. 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie