Onlangs sprak ik president and chief executive officer, Sony Computer Entertainment Europe David Reeves over Playstation, Home, Playstation Network, de toekomstverwachting in games-industrie, het belang van local content, het veranderde gezicht van gamen en Sony Computer Entertainments marketingstrategie voor 2009.
In drie delen op MolBlog.
De kredietcrisis, recessie (depressie?) raakt niet elke markt, zo is de verwachting. Reeves gaf in het interview dat ik met hem had, aan dat hij vol vertrouwen is als het gaat om de gamesindustrie.
Reeves: 'We ervaren in de videogame-industrie nog geen economische neergang. Ik zeg niet dat we gespaard zullen blijven, maar op dit moment hebben we nog niet te maken met dalende verkoop van Playstation 3 (PS3) of de Playstation Portable (PSP). En al helemaal niet als het gaat om software, de game-titels.
'Zeker in de decembermaand. Wat er in januari, februari gaat gebeuren, dat weet ik niet.'
Reeves geeft aan dat het wel eens zo zou kunnen zijn de crisis positief voor de videogame-industrie zou kunnen uitpakken:'Mensen geven minder geld uit aan bijvoorbeeld uit eten gaan en zullen meer thuis zijn. Vaker dvd's bekijken. En games spelen.'
(In december kondigde Sony aan dat er 8.000 banen zullen verdwijnen. Reeves gaf vorige week in een interview met RTL aan dat gamestak uit de gevarenhoek blijft: 'We zijn niet van plan personeel te ontslaan. De helft van het personeel houdt zich bezig met het ontwikkelen van games, dat is een investering.')
Marketingstrategie
Wat wordt de marketingstrategie van Sony Computer Entertainment in 2009?
De strategie voor aankomend jaar zal niet wezenlijk verschillen van die van 2008, geeft Reeves aan. Afgezien van drie zaken.
'We zullen waarschijnlijk wel meer titels gespreid uitbrengen. We hebben dit jaar te veel titels in een te korte periode uitgebracht. Bijvoorbeeld ons te veel gericht op de kerstperiode.' Een consument koopt niet vaak meerdere games tegelijk.
En er zal meer aandacht zijn voor Playstation Network, de community van PS-gamers. 'Tot nu toe, en dat zal in de toekomst ook zeker belangrijk blijven, hebben we ons hoofdzakelijk gericht op het retailnetwerk', geeft Reeves aan. 'We hebben nog niet zoveel geadverteerd voor Playstation Network (PSN). Want zelfs zonder te adverteren krijgen we goede resultaten. Het gaat snel, sneller dan verwacht. Maar in 2009 gaan we er zelf nog harder aantrekken.'
Een consument moet eerst aangemoedigd worden om een Playstation te kopen, dan dient er aandacht te komen voor het Playstation Network. Het heeft mede te maken met het feit dat Sony in 2009 meer nadruk wil leggen op de online winkel binnen het Playstation Network.
Op het Playstation Network zijn ongeveer 14 miljoen actieve profielen aangemaakt, meldde John Koller, directeur hardware marketing van Sony Computer Entertainment in november.
Dit zijn ongeveer net zoveel profielen als op Xbox live, met als opmerking dat de profielen op PSN gratis zijn. Sinds het netwerk online is, is 273 miljoen keer content gedownload.
Virals
Als derde verandering noemt Reeves dat Sony meer above-the-line zal adverteren. De marketingstrategie van Sony Computer Entertainment wordt kritisch bekeken als zijnde laks en hoewel het wel marketing bedrijft online via onder andere virals, blijft het bedrijf in above the line advertising achter bij bijvoorbeeld concurrent Microsoft die aan televisiecampagnes doet.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu