Het aantal MKB-bedrijven met meer dan 20 werknemers waarop de benchmark is gebaseerd, bedraagt 3291, met een gemiddeld aantal werknemers van 146. Het aantal onderzochte reclamebureaus is 30, met een gemiddeld aantal werknemers van 56. Hiermee is volgens Centraal Beheer Achmea 15 procent van de grotere bedrijven in de reclamebranche in de benchmark opgenomen.
De gemiddelde loonsom per werknemer in het MKB is 31,473 euro per jaar, in de reclamebranche ligt dat bedrag op 31,898 euro.
De bonussen worden wel anders verdeeld; in de reclamebranche wordt de bonus voornamelijk toegekend op basis van een percentage van het loon (46,16 procent), en minder op basis van een vast bedrag (11,54 procent). In het MKB liggen die verhoudingen op respectievelijk 55,77 en 27,05 procent.
Reclamebureaus doen niet aan een CAO, slechts 11,11 procent is gebonden aan een bedrijfs-CAO. In het MKB ligt dit percentage op 53,84 procent.
Voor een goed pensioen moet je niet in de reclamebranche zijn. Slechts 28,57 procent van de reclamebureaus heeft een prepensioenregeling voor de werknemers, tegenover 60,53 procent van de MKB-bedrijven.
Slechts 46,57 procent van de reclamebureaus had medio 2005 een collectieve ziektekostenverzekering geregeld voor zijn werknemers, dat deed het MKB met 60,68 procent beter, maar je moet bij deze cijfers wel de gemiddelde aantallen werknemers van de onderzochte bedrijven in het achterhoofd houden. Een bedrijf met een groot aantal werknemers zal eerder geneigd zijn een contract met een ziektekostenverzekeraar af te sluiten, en zal eerder korting krijgen. Natuurlijk staat het een branchevereniging vrij om een soortgelijk contract voor zijn leden af te sluiten.
Of het beeld nog steeds hetzelfde is na de invoering van de WIA dit jaar moet volgens Centraal Beheer Achmea nog blijken.
Het percentage reclamebureaus dat kortingen op overige verzekeringen biedt, is 16,67 procent, tegenover 34,58 procent in het MKB. Hier valt dus nog veel te winnen voor de verschillende verzekeraars.
MKB-bedrijven voeren een actiever beleid op het gebied van zieke werknemers: 83,44 procent voert actief beleid wat betreft reintegratie, tegenover 68,97 procent van de reclamebureaus. 31,99 procent van de MKBers herplaatst werknemers, tegenover 20,69 procent van dereclamebureaus.
Een medewerker in de reclamebranche werkt gemiddeld 38,83 uur per week. Net zolang als een werknemer in het MKB (38,74 uur pw).
Dan is het opvallend dat een medewerker in de reclamebranche gemiddeld meer vakantiedagen heeft dan een medewerker in het MKB, 23 (minimaal) tegenover 20.
Ook het aantal ATV-dagen ligt hoger bij een reclamebureau: 14 tegenover 12,19 in het MKB. En dat terwijl binnen het MKB 54,76 procent van de bedrijven een ATV-regeling kent, tegenover 27,59 procent van de onderzochte reclamebureaus.
Gelukkig krijgen de meeste werknemers bij reclamebureaus wel de kosten voor openbaar vervoer vergoed (73,33 procent tegenover 38,72 procent in het MKB). Op een vergoeding van de telefoonkosten kan echter maar 27,57 procent van de werknemers binnen reclame rekenen. En op gratis lunch al helemaal niet, maar dat is in het MKB ook niet gewoon (7,72 procent).

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu