
Myrthe van der Erve wordt per 1 mei ceo van Sijthoff Media. Ze was al coo per september vorig jaar. Van der Erve en Willem Sijthoff over deze stap en de koers van het mediabedrijf.
Ze heeft brede ervaring als consultant én in media. Myrthe van der Erve hoeft niet lang na te denken over wat ze boeiend vindt aan de mediabusiness. ‘De mediasector is volop in transitie – en dat is precies wat het zo interessant maakt. Niet alleen zie je verschuivingen in abonnementsmodellen, maar ook technologieën zoals AI openen nieuwe mogelijkheden om onze doelgroep nóg beter te bedienen. Op het gebied van educatie onderzoeken we bijvoorbeeld hoe we onze opleidingen slimmer kunnen ontsluiten met behulp van AI. Tegelijkertijd zien we de kracht van live events: juist in een steeds digitalere wereld blijven ontmoetingen van grote waarde. Die combinatie – inhoud, technologie en menselijke interactie – maakt de sector dynamisch en vol kansen.’
Vacatures
(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWMarketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
ArtipoppeVan der Erve begon haar carrière als consultant in IT-processen en business process redesign. Bij Sanoma Media Netherlands was ze zowel actief aan de management- als businesskant. Ook leidde ze onder meer softwarebedrijf Virtual Affairs in Zwitserland. Bij terugkomst in Nederland werd ze coo bij The Next Web (TNW). Daar kwam Van der Erve als non-founder in het managementteam met oprichters Boris Veldhuijzen van Zanten en Patrick de Laive. Ze hield zich ook bezig met de integratie met The Financial Times dat in 2019 een meerderheidsbelang nam in TNW. In 2021 werd ze er ceo.
De weg van coo naar ceo bewandelt Van der Erve nu ook bij Sijthoff Media. ‘Begin vorig jaar ben ik bij TNW weggegaan en kwam ik vrij snel daarna in gesprek met Willem. We kenden elkaar al uit de mediawereld.’
Wisselwerking
Dat Van der Erve na ongeveer een halfjaar al doorschuift naar de positie van ceo was volgens Willem Sijthoff vanaf haar aanstelling vorig jaar al de bedoeling. ‘Het is wel logisch gezien de groei van de organisatie. Formeel blijven we samen de directie voeren. Ik doe er ook veel andere dingen naast en besteed ongeveer de helft van mijn werkweek aan het bedrijf. Dat is veel te weinig, terwijl het bedrijf meer aandacht en liefde nodig heeft. Bovendien kunnen we hiermee Sijthoff Media helderder positioneren.’
Waar verschillen de twee in leiderschap? Van der Erve: ‘Ik denk dat ik net een andere type leider ben, maar dat we elkaar wel heel goed aan kunnen vullen. In de basis hebben we beiden een rationele blik op de business. Willem is typisch de ondernemer. En een ondernemer is ook vaak creatief en de visionair met heel veel ideeën. En ik ben meer van: wat is het plan en hoe gaan we dat uitvoeren? Maar het is natuurlijk wel een leuke wisselwerking. Voor mij is dat ook wel echt een voordeel dat ik hier ben begonnen als coo. We zijn al gewend om met elkaar te werken. Dat is wel een fijne route.’
Leiders van Nederland
Wat zijn haar plannen met het mediabedrijf? Daarvoor grijpt ze terug naar wat ze bij The Next Web zag. ‘Wat ik bij The Next Web heb geleerd, is het belang van een scherpe focus op specifieke doelgroepen en strategische partners. Daar ligt volgens mij een enorme kans, en dat willen we verder uitbouwen en intensiveren. Daar geloof ik in en wil ik aan verder bouwen. We willen de leiders van Nederland en hun teams nog beter aan ons verbinden en hen helpen met content, opleidingen en events. En daarnaast inspiratie bieden met webinars en trainingen. Die combinatie maakt ons sterk. We zijn een continue begeleider in alles wat ze nodig hebben.’
De strategie voor de komende tijd is een nog grotere synergie te behalen tussen media, events en opleidingen met een loyaal publiek. ‘Nu kunnen we iemand een of twee keer per jaar naar een event halen. Maar we willen een partner en coach worden voor die persoon. Onze toegevoegde waarde is dat we events en opleidingen hebben.’
Daarnaast zijn we als mediabedrijf constant bezig met de vragen: hoe kijken we naar ons abonnements- en communitymodel en het bouwen aan een loyale audience? En we moeten ook mee met AI, dus daar maken we ook stappen in.’
‘Met de AI-ontwikkelingen zijn veel mooie dingen te doen’, zegt Sijthoff. ‘Maar ook dat kost weer tijd. Je moet er gewoon mee beginnen en zorgen dat er tijd wordt vrijgemaakt binnen een bedrijf.
Van der Erve: ‘AI wordt key. Mensen moeten aan die AI-geletterdheid werken, dus we stimuleren dat ze juist ChatGPT of een ander AI-model gebruiken en gaan prompten. Daarnaast kijken we bij de verschillende afdelingen zoals finance en marketing heel gericht welke AI-tools we kunnen inzetten. Daarnaast doen we een keer per maand een show and tell, waarbij elke medewerker kan laten zien wat zij of hij gevonden heeft of doet rond AI. Ook het ontsluiten van je content via AI is iets waar we naar kijken.’
Business Insider
In deze koers van het bedrijf paste Business Insider niet meer en daar wordt op 1 juli afscheid van genomen. ‘Het is natuurlijk een van onze meest recente overnames (2022, red.)’, zegt Van der Erve. ‘Maar het model van Business Insider is anders dan de andere titels die we hebben. Wij zijn goed in heel specifiek bepaalde doelgroepen bereiken, in marketing, finance, HR, M&A en overheid. Als je daar dan proposities omheen bouwt, dan zien we dat we veel adverteerders kennen en de partners kennen óns. We weten precies hoe we dat spel moet spelen. Het gaat om eyeballs en een zoveel mogelijk gerichte audience. Bij Business Insider draait het advertentiemodel vooral om groot bereik, maar dat spel kunnen wij minder goed meespelen. Daarnaast is het licentiemodel in de praktijk ook lastig houdbaar.’
Goed plan
Vanaf nu gaat het om focus op de organisatie. ‘Toen ik hier 1 september begon, wilde ik dat er een goed plan kwam. Daar zijn we meteen mee aan de slag gegaan en het wordt ook gedragen door de organisatie. Daar willen we op leveren. We kijken waar we een jaar vanaf nu staan. Het zou natuurlijk best kunnen dat we in de toekomst nog iets gaan doen op het gebied van overnames.’
‘Dat is nooit uit te sluiten’, zegt Sijthoff. ‘We hebben in de vijftien jaar dat Sijthoff Media bestaat zestien acquisities gedaan. De meeste waren de afgelopen paar jaar, dus daar is een versnelling geweest. Het kost altijd tijd en energie om dat allemaal voor elkaar te boksen.’
Van der Erve: ‘Je moet er ook synergie uit halen, dat is wel de basis. Een overname moet passen bij onze identiteit en ambities – anders voegt het simpelweg te weinig toe.’
Facts & figures Sijthoff Media
- Omzet: rond de €20M
- FTE: 130
- 18 merken
- Totale bereik: 2+ miljoen professionals en leiders van NL
- 20.000+ mensen bezoeken jaarlijks de events en zo’n 5000 mensen doen de opleidingen
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee