Overslaan en naar de inhoud gaan

Out-of-home-markt stijgt 13 procent in tweede kwartaal

De groei van de markt komt geheel voor rekening van de bestedingen aan digitale buitenreclame.
DOOH
DOOH

De out of home markt (OOH) is in het tweede kwartaal 13 procent gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. De omzet kwam uit op bijna 75 miljoen tegen 66 miljoen in Q2 van 2023, blijkt uit cijfers van Outreach. De groei van de markt komt geheel voor rekening van de bestedingen aan digitale buitenreclame. Die bedroeg 30 procent in het tweede kwartaal van dit jaar.

related partner content for mobile comes here

De bestedingen aan OOH worden verdeeld naar ‘traditioneel’ en ‘digitaal’. In het tweede kwartaal is het aandeel van digitaal gegroeid naar 60 procent. Nog niet eerder was dit aandeel zo groot. Binnen digitaal wordt 26 procent op basis van programmatic ingekocht.

De bestedingen aan traditioneel lieten in het tweede kwartaal een daling van 5 procent zien ten opzichte het tweede kwartaal in 2023. Dit heeft deels te maken met het tijdelijk uit de markt halen van een groot aantal RET-vlakken in april als gevolg van een overgangssituatie van de concessie in Rotterdam. Inmiddels is deze alsnog toegewezen aan Clear Channel per 1 augustus.

Q2 OOH

Halfjaarcijfers

De halfjaarcijfers geven een vergelijkbaar beeld. De totale groei van de markt is 12 procent ten opzichte van de eerste helft in 2023 en digitaal loopt met +26 procent voorop als het gaat om omzetgroei. Op basis van de halfjaarcijfers komt de prognose voor heel 2024 uit op ruim 300 miljoen euro.

Unilever is in de eerste helft van 2024 net als in 2022 en 2023 de grootste OOH-adverteerder, gevolgd door Albert Heijn en Lidl. Retail is de grootste categorie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in