
De reclameomzet in de out-of-homemarkt (OOH) was in 2024 goed voor een stijging van 8 procent naar een recordhoogte van 302 miljoen euro. Dat is ruim 23 miljoen meer dan in het jaar ervoor. De groei van de markt komt bijna geheel voor rekening van de bestedingen aan digitale buitenreclame (+14 procent). Bij de traditionele vormen steeg de omzet met 2 procent.
Dat blijkt uit cijfers van branchevereniging Outreach.
Vacatures
Event Manager
Stichting Anne-BoCommunicatiemedewerker studentenwerving en -voorlichting
TU DelftClient Services Director - Media
ScheepensDigitaal groter dan traditioneel
In 2023 was het aandeel van digital met 52 procent voor het eerst groter dan traditioneel en in 2024 zette die trend zich door. Inmiddels gaat 59 procent van de OOH-bestedingen naar digital. Daarbinnen is 26 procent gereserveerd voor programmatic inkopen.
Q4 beste kwartaal
Het vierde kwartaal was in termen van omzet net als vorig jaar het beste kwartaal voor OOH. De omzet bedroeg in dat kwartaal wel net zoveel als in 2023 95 miljoen. Dat er geen groei was in Q4 kwam door de grote daling van de bestedingen van de overheid en politieke partijen. In 2023 waren die bestedingen zeer hoog in verband met de Tweede Kamerverkiezingen.
Het tweede kwartaal van 2024 liet de grootste groei zien met16 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet bedroeg77 miljoen.
Unilever was net als vorig jaar de grootste OOH-adverteerder, gevolgd door Odido en McDonald’s. Retail was de grootste branche met een aandeel van 19 procent.
Trends lange termijn
De OOH-markt is al lang over de coronadip heen. De bestedingen zijn inmiddels meer dan verdubbeld sinds 2020. Een tweede ontwikkeling is de opmars van digitaal, die in de periode 2020-2024 is verdrievoudigd met inmiddels een aandeel van 59 procent.
Volgens Hannelore Majoor, voorzitter van Outreach en ceo van JCDecaux, komt de groei van de bestedingen vooral door de verdere professionalsering en digitalisering van de OOH-markt. 'Adverteerders ontdekken steeds meer de mogelijkheden van digitaal op straat en massabereik in openbare ruimte. De digitale transitie is daar in volle gang en creëert steeds weer nieuwe mogelijkheden. Het bereik wordt nauwkeurig in kaart gebracht door BRO Next, dat we in het voorjaar van 2024 aan de markt hebben gepresenteerd.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee