
Het is noodzakelijk voor adverteerders om zich aan te passen aan de snel evoluerende audiomarkt om hun bereik en impact te maximaliseren. Dat staat in het donderdag gepubliceerde Audiorapport 2024 van GroupM.
Het rapport benadrukt de aanhoudende groei van digitale audio, waaronder streaming, podcasts en DAB+, met name onder jongere doelgroepen. Adverteerders worden aangemoedigd een cross-platform aanpak te hanteren, waarbij digitale kanalen worden geïntegreerd met traditionele radio om een breder publiek te bereiken. 'Denk cross-platform en combineer de kracht van traditionele radio met de precisie van digitale targeting.'
Vacatures
Event Manager
Stichting Anne-BoCommunicatiemedewerker studentenwerving en -voorlichting
TU DelftClient Services Director - Media
ScheepensHet succes van radiozender Joe dient als casestudy en toont de potentie van innovatieve audiostrategieën om de markt te betreden en aanzienlijk marktaandeel te winnen.
Van pure bereikscijfers naar impact op merkbekendheid
Met de overgang naar passieve meting door NMO, benadrukt het rapport het belang van het verschuiven van de focus van pure bereikcijfers naar de impact op merkbekendheid en -herkenning. 'Vergeet pure reach, denk impact! Merkbekendheid is de nieuwe KPI', is een van de conclusies van het rapport.
Podcasts bieden hoge betrokkenheid en een aantrekkelijk publieksprofiel: 'intiem, betrokken, jong en hoogopgeleid'. Dat biedt volgens GroupM kansen voor adverteerders om contact te maken met hun doelgroep. Het inzetten van influencermarketing en sociale media kan de impact van podcastcampagnes verder versterken.
Groeimarkt
De AV-specialisten van GroupM dringen er bij adverteerders op aan te profiteren van de groeiende audiomarkt: 'Investeer slim. Audio is de groeimarkt waar je nu bij moet zijn.' Met toenemende audioconsumptie kunnen adverteerders een concurrentievoordeel behalen door te investeren in deze relatief onverzadigde markt.
Tot slot wijst het rapport op de toekomst van audio als gepersonaliseerd, met spraakgestuurde advertenties als opkomende trend. 'De toekomst van audio is persoonlijk. Spraakgestuurde advertising is the next big thing.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee