Premium

17 adviezen om je communities op de grote ‘socials’ te laten groeien

Hoe zorg je voor meer betrokkenheid op LinkedIn, Facebook, Instagram en YouTube?

Hoewel de meeste influencers en merken de grote ‘socials’ LinkedIn, Facebook, Instagram en YouTube inzetten, zijn ze daarin niet altijd even effectief. Maartje Blijleven heeft zich gespecialiseerd in digital communities, onder meer in haar werk voor Endemol, KLM, de Nationale Postcode Loterij, Heineken en Schiphol. Ze schreef het handboek We Love Communities en deelt daaruit 17 adviezen voor direct gebruik.

Advertentie
advertisement

LinkedIn

  • De eerste tip is meteen behoorlijk effectief: pas je LinkedIn-status aan. Als het je eigen community is, maak dan eerst een bedrijfspagina aan op LinkedIn met wat gegevens over je community. Als je voor een bestaande community werkt, voeg dan de community toe als werkervaring aan de bedrijfspagina en zorg ervoor dat het schuifje ‘breng je netwerk op de hoogte’ aan staat. 
  • Spreek je ergens, sta je in de media of heb je een mening over een opinie-artikel waar jouw community een oplossing voor is? Deel het op LinkedIn. Zorg wel voor een zakelijke insteek, zodat het relevant is voor jouw LinkedIn-community. En vergeet die duidelijke ‘call to action’ of link naar je community niet. 
  • Deel je een status-update? Geef daarbij dan een cadeautje weg, bijvoorbeeld door het delen van kennis. Wat goed werkt, is ‘de reis van de held’: begin je verhaal met de uitdaging, vertel dan het probleem, de hulp, het resultaat en deel je learnings.
  • Plaats af en toe een artikel op LinkedIn. Posts verdwijnen in de tijdlijn tussen alle andere berichten, maar de artikelen die je hebt geschreven zijn op je profielpagina wel uitgelicht. Zo kun je jouw visie en community gratis onder de aandacht brengen.
  • Maak korte online video’s voor LinkedIn, van maximaal een minuut, en deel die met je netwerk. Welke learnings kun je je volgers meegeven? Sluit wederom af met een verwijzing naar jouw community. En belangrijk: vergeet de ondertiteling niet; maar liefst 85% van de mensen bekijkt online video’s op social media zonder geluid. Een must dus.

Facebook

  • Kijk naar de data over je community: welke trends kun je ontdekken? Vraag je meest actieve leden als ambassadeur. Voeg leden toe uit je eigen netwerk die lijken op je huidige leden (lookalikes) en vraag je ambassadeurs in een persoonlijk bericht dat ook te doen. Zet ook polls in om nieuwswaarde te genereren.
  • Maak gebruik van de kracht van de herhaling. In je community-strategie heb je bepaald welke boodschap je wilt uitdragen. Doe dit ook regelmatig op Facebook; niet alleen in je community, maar ook op je persoonlijke Facebook. Mensen willen connecten met mensen, niet met commerciële uitingen van bedrijven. Reclame zijn veel mensen gewend te negeren, persoonlijke verhalen negeren ze niet. Dus deel je boodschap regelmatig, in steeds een andere vorm.
  • Maak je content deelbaar. Faciliteer dat anderen over jouw community kunnen vertellen. Zet berichten op openbaar of mail je ambassadeurs een leuk tekstje, plaatje en de juiste link met de vraag of ze dit ook in hun eigen netwerk willen delen. Maak het niet commercieel, maar juist persoonlijk en authentiek.

Instagram

  • Groei op Instagram organiseer je door relevante hashtags te gebruiken onder je posts, zodat mensen je terug kunnen vinden. Je kunt zelf hashtags aanmaken, maar ook bestaande hashtags kiezen die al veel worden gebruikt en gevolgd. Het beste is een mix van beide. 
  • Bundel de krachten op Instagram. Veel influencers die in hetzelfde segment zitten, kennen elkaar en helpen elkaar ook. Door op posts van anderen te verschijnen en mensen te taggen in berichten, maak je gebruik van elkaars bereik en help je zo communities te laten groeien.
  • Stories zijn ideaal om de betrokkenheid met je community te vergroten. Mensen kijken stories van degenen die ze volgen vaak achter elkaar. Zo kunnen ze ook op jouw verhaal terechtkomen en vanuit daar je profiel bezoeken. Het voordeel van stories is dat je ook echt de interactie kunt aangaan. Instagram heeft daar verschillende tools voor die je standaard aan je story kunt toevoegen, zoals een publiekspoll of de keuze tussen optie X of Y.
  • ‘Highlights’ is een goede manier om de belangrijkste posts en stories onder de aandacht te brengen. Stories verdwijnen namelijk automatisch na 24 uur, maar in je highlights kun je ze bewaren. Zo laat je nieuwe leden van je Instagram-community meteen zien waar je voor staat en waarom ze bij jou moeten zijn.
  • Online video is goed voor de interactie. Op IGTV (Instagram TV) kun je als een heus tv-station langere video’s uitzenden. Je volgers krijgen daar ook een melding van. Het is een interessante manier om de interactie met je volgers te vergroten en ervoor te zorgen dat nieuwe volgers niet afhaken, omdat jij hen relevante content laat zien.

YouTube

  • SEO is heel belangrijk op YouTube. Wist je dat YouTube na Google de grootste zoekmachine is? Gebruik daarom in de beschrijving van je video’s woorden waar mensen in relatie tot jouw onderwerp op zullen zoeken. Vul niet alleen de titel in, maar bijvoorbeeld ook een link naar je website of community. Roep aan het eind van elk filmpje mensen op om zich op jouw kanaal te abonneren.
  • Zoek op YouTube zelf eens naar how to-video’s om je community daar te laten groeien. Er komen steeds nieuwe ontwikkelingen bij en YouTubers zelf hebben hier veel verstand van. Een aantal van hen delen hun tips in, jawel, video’s op YouTube.
  • Het platform biedt ook gratis automatische ondertiteling aan. Deze is niet honderd procent accuraat, maar je kunt ze in deze tool eenvoudig aanpassen. Je kunt ze zelfs in videobewerkingssoftware uploaden, om ze in je video vast te zetten (voor bijvoorbeeld je Instagram-story.) Video’s ondertitelen heef twee voordelen: op YouTube zelf neemt de zoekmachine ze mee. Als iemand op zoek gaat naar een video over jouw onderwerp is de kans dus groter dat je gevonden wordt. Door ondertiteling toe te voegen is de kans ook groter dat mensen je filmpje afkijken, hetgeen het algoritme beïnvloedt, waardoor de video weer vaker wordt getoond in de tijdlijn van anderen.
  • Vraag aan je community wat zij de meest waardevolle content vinden om een probleem op te lossen en maak daar video’s over. Als mensen dan in Google op een bepaald probleem of op een bepaalde community zoeken, dan kunnen ze bij jouw video terechtkomen. En jou of je ambassadeurs in beeld zien, wat weer goed is voor de herkenbaarheid en binding.

Bron: We Love Communities – Hoe je succesvol wordt met jouw online community. Het boek is geschreven door Maartje Blijleven en vandaag verschenen bij uitgeverij Nieuw Amsterdam. 

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie