Netto bestedingen tv-spots stijgen in eerste kwartaal naar 155 miljoen euro

Screenforce publiceert netto bestedingscijfers vanaf 2018 na aftrek van bureaucommissie.

123RF.com

Screenforce komt vanaf 2018 met een nieuwe definitie van de tv-reclamebestedingen. De netto bestedingscijfers die de tv-marketingorganisatie publiceert zijn na aftrek van bureaucommissie.

De reden is dat de bij Screenforce aangesloten partijen Ster, RTL, Talpa Media Solutions, BrandDeli, ORN en Disney Channels Benelux in toenemende mate actief zijn in de online markt en meer bestedingen gaan naar hun online platforms. Een groot deel van deze uitgaven wordt via een programmatic model gedaan, zonder bureaucommissie.

Een andere reden is dat Ster sinds begin dit jaar de bureaucommissie heeft stopgezet.

Advertentie
Screenforce
Screenforce Screenforce

Stijging 6,8 procent

Met de nieuwe definitie komt de tv-spotmarkt in het eerste kwartaal uit op 155 miljoen euro. Het is een stijging van 6,8 procent, waar dat vorig jaar in het eerste kwartaal nog een daling van 5,0 procent was. 

De tv-spotmarkt heeft hiermee het hoogste bestedingsniveau bereikt sinds de start van de registratie en publicatie van bestedingscijfers.

Meer tv-adverteerders

Het aantal tv-adverteerders is ook gegroeid: 702 adverteerders hebben in het eerste kwartaal van 2018 tv-spotcampagnes ingezet. Dit is 6 procent meer dan hetzelfde kwartaal van 2017.
Met elkaar hebben zij voor 979 merken geadverteerd, een stijging van 3 procent.

In de basisdoelgroep 20-54 jaar zijn 387.981 grp’s gerealiseerd in het eerste kwartaal. Dit is 3 procent meer dan in 2017. Wel is de gemiddelde commerciallengte gedaald met 2 procent naar 23,7 seconden. Dit is een gevolg van het toenemend gebruik van de zogenaamde meerling of twin spots.

Daling kijktijd minder groot

De kijktijd is het eerste kwartaal van 2018 uitgekomen op 191 minuten. Hiermee daalde de kijktijd met 1 procent. De afgelopen twee jaar lag dat rond de 5 procent. Er was een groei van 2 procent in de doelgroep 20-34 jaar en 1 procent in de doelgroep vrouwen 6+.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie