Nieuw luisteronderzoek uitgesteld tot later dit jaar

‘Onboardingsproces’ en vasthouden van panelleden die gebruik maken van de Ipsos-technologie verloopt langzamer dan verwacht.

Het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) heeft in overleg met haar onderzoekspartners besloten de lancering van het nieuwe luisteronderzoek uit te stellen tot later dit jaar. Deze extra tijd moet de onderzoeksbureaus de gelegenheid geven om een volledig panel op te bouwen.

Het nieuwe luisteronderzoek maakt deel uit van het NMO Multimedia Panel dat de currencies van tv, radio en online media voedt. NLO: ‘Het panel voldoet aan de hoogste internationale normen voor ontwerp, gegevensverzameling en -verwerking en zal bestaan uit 3.500 personen, die allen worden uitgerust met de Ipsos' MediaCell-meetapp. Uit de eerste bevindingen blijkt dat het onboardingsproces en het vervolgens vasthouden van panelleden die gebruik maken van de Ipsos-technologie langzamer verloopt dan verwacht.’

Advertentie
advertisement

Extra wervingsbronnen

Irena Petric, vanuit Ipsos Nederland verantwoordelijk voor het onderzoek, gesteld voor de deze nieuwe uitdagingen, zegt dat de werving vindt voor het grootste deel plaatsheeft binnen de beschikbare access-panels van onderzoekbureaus Ipsos en Kantar. ‘Om de opbouw van het panel te versnellen, worden extra wervingsbronnen en -technieken ingezet om het panel te werven, te balanceren en te behouden.’

MediaCell+ app

Het nieuwe luisteronderzoek is gebaseerd op een hybride meetmethode waarbij de kern bestaat uit een meting via een smartphone-app. Hiervoor wordt de MediaCell+ app van Ipsos gebruikt die passief het luistergedrag op alle apparaten en platformen meet. NLO: ‘Kantar draagt zorg voor de werving van panelleden. De metingen in het NMO Multimedia Panel leveren naast de radio-currency, ook inzicht in het online gedrag op de smartphone en zullen bovendien een aanvulling zijn op de kijkcijfers.’

Volgens NLO is het aantal actieve panelleden al groot genoeg om alle inhoudelijke voorbereidingen te treffen die ook nodig zijn om te komen tot nieuwe luistercijfers. ‘Er wordt inmiddels schaduw-gedraaid en de eerste data worden geanalyseerd.’

Datum

Wanneer de transitie naar de nieuwe currency gemaakt zal worden, daar geeft NLO geen concrete (streef)datum bij. De stap wordt gezet ‘wanneer het nieuwe NMO Multimedia Panel volledig en stabiel is’.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie