NLO komt met standaard voor podcast en audio-on-demand

NRC Vandaag bovenaan eerste top 100 (mei 2021).

123RF

Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) rapporteert vanaf nu maandelijks de downloads van podcasts en audio-on-demand. Deze nieuwe standaard is toegankelijk voor de gehele markt, dus ook voor partijen die nu nog niet zijn aangesloten bij NLO.

De eerste toplijst van de NLO Podcast & Audio on demand Standaard over de maand mei is vandaag verschenen. De nieuwe cijfers hebben betrekking op alle audio die on demand kan worden opgevraagd, gedownload of gestreamd. Voor live broadcast is een aparte standaard ontwikkeld: de in afgelopen maart gelanceerde NLO Streaming Audio Standaard.

NLO streeft ernaar om zoveel mogelijk podcast producenten en netwerken aan te laten sluiten. Aan de eerste toplijst doen verschillende mediabedrijven mee. Naast NPO, DPG Media, Talpa Network, FD Mediagroep, NRC Media en Digital Network, zijn dat ook enkele buitenlandse partijen met Engelstalige podcasts, zoals Stitcher Media / SXM Media, Audioboom, Wondery Brand Partnerships en AdLarge/cabana.

Top 100: NRC Vandaag op 1

Doel is om een marktstandaard neer te zetten die op basis van een transparante aanpak vergelijkbare cijfers levert. De resultaten worden gepubliceerd in de vorm van maandelijkse toplijsten met de honderd meest gedownloade titels. De volledige lijst bevat momenteel meer dan vierhonderd titels met per titel minimaal vijfhonderd downloads per week.

In de mei top 100 staat NRC Vandaag bovenaan met gemiddeld 305.778 downloads per week. Gemiddeld aantal gebruikers is 114.999.
Tweede is De Dag (NPO Radio 1/Ster) met gemiddeld ruim 150.000 downloads per week, gevolgd door Eerst Dit (NPO Radio 5/Ster). 

De hele ranglijst is hier te downloaden

 

 

Internationale standaard

De nieuwe standaard van NLO bestaat uit de consumptie van podcast of andere audio on demand die door luisteraars in Nederland online wordt gedownload of gestreamd. NLO werkt hiertoe samen met Triton Digital die via zijn Podcast Metrics meetservice de industriestandaard biedt voor gevalideerde online audiodata. 

Frans Kok, directeur NLO: 'Er is een sterke behoefte in de markt aan transparante en vergelijkbare cijfers over podcast en audio-on-demand. Daar voorziet deze nieuwe standaard in. De standaard is bedoeld voor alle mediabedrijven en audioproducenten, groot en klein, en niet alleen voor de bij NLO aangesloten radiomerken. Momenteel rapporteren we over het aanbod van tien mediabedrijven en ik hoop dat nog meer partijen zich zullen aansluiten.'

Liedewij Hentenaar, directeur RAB: “Het audiodomein groeit met grote stappen, aangejaagd door het grote aanbod van content en de vele luisteraars. RAB wil de hele audiomarkt toegankelijk en vergelijkbaar maken. Adverteerders en bureaus kunnen deze digitale standaarden gebruiken om weloverwogen hun merk te laten horen aan de aandachtige luisteromgeving van podcasts en audio-on-demand.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie