Overslaan en naar de inhoud gaan

NPO Radio 2 gaat als marktleider het jaar 2022 uit

Nu al aan kop, en de voorsprong zal door de Top 2000 waarschijnlijk alleen maar groter worden.
Top 2000-cafe
© ANP Remko de Waal

Door Evert Bronkhorst

Oké, we hebben nog één meting tegoed over 2022 (die van november/december) maar ik durf er nu al een fles champagne onder te verwedden dat NPO Radio 2 de marktleiderspositie is deze komende meting alleen maar zal versterken.

Het is ook een knappe prestatie dat de zender nu al weer de eerste plaats bij Totaal 10+ heeft behaald, in dezelfde periode 2021 moest men Qmusic nog voor laten gaan. De voorsprong zal door de Top 2000 waarschijnlijk alleen maar groter worden.

Het belang van ‘lijstjes’ zien we ook in de recente luistercijfers terug. Zenders die in deze periode lijstjes hebben uitgezonden laten een groei zien (bijv. NPO Radio 5, Veronica, KINK). Maar ook Radio 2 had in deze periode een ‘nieuwe’ lijst (de NPO Radio 2 Top 90’s) en Qmusic zond de Q-Top 1000 uit.

Een lijst/event wordt steeds meer ontdekt als een middel om meer luisteraars te trekken. In deze decembermaand zien we er ook weer een groot aantal. Alleen al deze week met o.a. de Top 4000 van Radio 10, Missie538, 3FM Serious Request en Q Escape Room. En door het nieuwe luisteronderzoek met veel meer detailcijfers is de verwachting dat, omdat de effecten nog duidelijker gaan worden, het aantal events/lijstjes alleen maar zal stijgen.

Geen blije dag voor Talpa

De datum 20 december 2022 zal bij Talpa niet de geschiedenisboeken ingaan als een hele vrolijke dag. Het belangrijkste nieuws van deze dag is natuurlijk de uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) dat de veiling van de FM-frequenties definitief doorgaat, deze moeten voor uiterlijk september 2023 geveild worden. Daarbij is nu ook definitief dat Talpa zeker één van de vier FM-frequenties kwijt raakt.

Maar ook de cijfers van de drie grootste Talpa zenders van woensdag zullen een domper zijn. De grootste zenders van Talpa (Radio 538, Sky Radio en Radio 10) laten ten opzichte van de vorige meting én in vergelijk met de meting van vorig jaar okt/nov rode cijfers zien. Veronica is in deze meetperiode de ‘witte raaf’ met een stijging bij 10+ (ook een lijstje effect).

Met name de scores van Sky Radio zullen tegenvallen, het patroon dat de zender richting de kerstmaand stijgt zien we dit jaar eigenlijk het eerst sinds jaren niet terug.

Mixed feelings bij Slam!

Bij SlamM! zou normaal gesproken de vlag uitgegaan zijn. Immers, de stijging die zender doormaakt is indrukwekkend! Bij de groep 20-49 jaar is er een stijging van maar liefst 56% ten opzichte van een jaar geleden (van 2,5% naar 3,9%). Maar ook is de vraag of Slam! haar FM-frequentie kan behouden. Immers, het aantal geclausuleerde kavels in de nieuwe veiling gaat terug van 5 naar 2 (Nieuws en Nederlandstalige muziek).

Kortom, dat wordt aardig diep in de buidel tasten om een ongeclausuleerde FM-frequentie te bemachtigen.

Evert Bronkhorst is strategy director Abovo Media

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in