Premium

Paul Römer: 'Vanuit de doelstelling van de overheid was de FM-veiling een gigantische mislukking'

Managing director radio en televisie Paul Römer over de nieuwe FM-frequentie van Radio 10 en een terugblik op de veiling.

Paul Römer
ANP Kippa, Robin van Lonkhuijsen

Talpa Network presenteert vandaag de nieuwe FM-frequenties waarop Radio 10 vanaf 1 september op te beluisteren is. Dat worden de frequenties waar voorheen Radio Veronica - onder andere 103.0/103.2 FM (kavel A2) -  op uitzond. Sky Radio en Radio 538 blijven op hun vertrouwde plek.

Daarmee verandert er voor de drie zenders van Talpa Network uiteindelijk niet heel veel na de commotie rond de FM-veiling. Als grootste radio-exploitant lag er de afgelopen tijd een pittige taak: de drie zenders Radio 10, Radio 538 en Sky Radio in de ether houden. Missie geslaagd. Nu wordt het (of blijft het) business as usual, zegt managing director radio en televisie Paul Römer.

Er komt uiteraard een grote marketingcampagne om de frequentiewisseling aan te kondigen. Het lastige van een wissel is dat de frequenties niet overal in het land hetzelfde zijn, legt hij uit. ‘Het betekent dat je heel lokaal moet gaan communiceren waar je, op welke plek Radio 10 kunt ontvangen.’
 

Meer mensen kunnen volgens Römer Radio 10 vanaf september op de FM beluisteren. ‘Vergeleken met het oude kavel A7 kunnen er potentieel 900.000 Nederlanders tussen de 20 en de 49 méér bereikt worden. Wij hebben natuurlijk een gedetailleerde analyse gemaakt van al die kavels en waar onze luisteraars ongeveer zitten. En kwamen we toen tot de conclusie dat het kavel waar Radio 10 op zat eigenlijk te klein geworden is. Radio 10 kon niet meer groeien. Achteraf kunnen we zeggen dat we op een beter kavel zitten dat ook nog goedkoper is dan A7.’

Hoe ziet de campagne eruit?

‘Maar weinig luisteraars hoeven iets te veranderen. De meeste radio's die RDS hebben, gaan automatisch mee. Als je een oudere radio moet je de frequentie even eenmaal handmatig aanpassen. We gaan daarom twee soorten campagnes doen. Een met de gebieden waar we nieuw te beluisteren zijn én een gerichte campagne voor mensen met een wat ouder FM-radiootje. Die wijzen we op radio10.nl, waar je heel makkelijk op postcode of woonplaats je frequentie kunt vinden. Deze week vertellen we dat op de zender en volgende week beginnen we met een landelijke campagne op billboards, radio en tv.’

Je kunt eigenlijk concluderen dat er voor de drie zenders niet heel veel verandert. Per 1 september kun je steady door.

‘Ja, wij kunnen gewoon lekker doorblazen met drie merken. We gaan helemaal niets veranderen. Andere partijen moeten nieuwe merken in de markt zetten, dus die zullen hun aandacht moeten verdelen. Ze zullen marktaandeel moeten zien te winnen. Wij zetten door op de koers zoals we het afgelopen anderhalf jaar zijn ingezet. Wel frissen we voor de drie zenders de marketingcampagne op met nieuwe commercials.’

Een stoelendans van dj’s blijft bij Talpa Network dus uit. Er zou wel aan Gerard Ekdom van Radio 10 worden getrokken?

‘Als ik moet reageren op alle wijzigingen die men veronderstelt dan heb ik een dagtaak. Maar de contracten van onze dj’s lopen lekker door. Volgens mij is iedereen ook blij en happy, dus ik zie geen grote veranderingen op de korte termijn.’

'Het radiolandschap is na de veiling juist minder divers geworden
Als je terugkijkt op de veiling zelf, dan was het dus vooral een dure aangelegenheid. Talpa Network heeft fors moeten betalen: ruim 59 miljoen van de in totaal 152 miljoen euro die er in totaal neergelegd is. Volgens EZ is dat wel terug te verdienen.

‘Oh ja, dat is vast wel terug te verdienen. Maar dat is niet helemaal de issue. De overheid heeft de plicht om het spectrum zo economisch mogelijk te verdelen en voor een grote diversiteit te zorgen. Ze mag niet aan winstmaximalisatie doen. Uiteindelijk is meer betaald dan noodzakelijk was. In ronde 98 was de huidige verdeling eigenlijk al bereikt. Maar de veiling ging nog 35 extra rondes door. Dat heeft 16 miljoen gekost. Gewoon puur door de mechaniek van het veilingssysteem.’

En het radiolandschap is er toch ook niet diverser op geworden?

‘Nee, juist minder divers. Slam! is verdwenen – al heeft dat nu in de Randstad alsnog een FM-frequentie kunnen bemachtigen, Sublime is verdwenen. Die hadden juist specifieke muziek. Er komt nu een Radio 10-kloon bij (JOE van DPG Media, MH) en er komt een BNR-kloon bij. Dus vanuit de doelstelling van de overheid is deze veiling een gigantische mislukking. En al het geld dat we aan de overheid geven voor die frequenties kunnen we niet meer stoppen in de inhoud van de programmering. Dat vind ik zonde. Ik blijf daarom van mening dat in dit stadium van de levenscyclus van FM het volkomen onzinnig was om een veiling te organiseren.’

Maar de rechter heeft anders beslist.

‘Zo is het. Dus daar gaan we in mee en dat hebben we ook allemaal keurig gedaan. Ik ben ook tevreden met de uitkomst en dit mooie kavelpakket. We hebben daar gezien de concurrentie een redelijke prijs voor betaald. En we hebben nog steeds drie pakketten, hoewel we er liever vier hadden gehad. Daarmee zijn we de grootste radiozendergroep gebleven.'

Het gerucht dat er buitenlandse partijen meededen, klopte. Bauer is eerder afgehaakt, maar Global had zelfs vier toestemmingen voor een radiostation aangevraagd bij het Commissariaat voor de Media. Was dat spannend voor jullie?

‘Ze hebben uiteindelijk niet meegedaan en dat verbaast mij niets. Want het is heel moeilijk voor een buitenlandse partij om nu zonder grote radiomerken te beginnen in de Nederlandse markt. Ik denk dat ze gewoon gekeken hebben of er iets in die veiling zat. Want dat gebeurt toch niet elke dag. Ze kwamen tot de conclusie dat het een onmogelijke opgave is om hier een goed businessmodel te draaien. Dat weten wij al een paar jaar. FM is een krimpmodel en je hebt de eerste drie à vijf jaar nodig om een merk te bouwen.’

Blijven Talpa Network en Mediahuis, dat eerder dit jaar RadioCorp en Radio Veronica overnam, samenwerken in saleshuis OMS?

‘Ja we werkten als aandeelhouders al samen in OMS en nu RadioCorp is overgegaan naar Mediahuis, gaat die samenwerking ook mee.’

De toezegging van de ACM aan OMS loopt tot 31 december 2023. Voor die tijd gaat de ACM bekijken of verlenging nodig is.

‘Dat gaan ze dan voor de derde keer bekijken. De vorige twee keren is het goedgekeurd. De gezamenlijke marktaandelen van de aandeelhouders in OMS zijn nu kleiner dan ze in het verleden waren. Dus ik kan me niet voorstellen dat het nu niet meer mag. Maar we doen daar niets illegaals. Het is gewoon een saleshuis dat heel efficiënt voor adverteerders campagnes kan verkopen over verschillende zenders. Dat is prettig voor de adverteerders. Voor de deelnemende radiobedrijven is het efficiënt, want je hebt minder kosten dan als je het zelf zou moeten doen.’

De contracten van onze dj’s lopen lekker door
Hoe is de stemming nu in de VCR, de Vereniging van Commerciële Radiostations? DPG Media sloot zich vorig jaar plotseling aan bij KINK om alsnog een veiling er doorheen te krijgen. Heeft dat niet tot wrevel geleid?

‘Nee hoor. De VCR is een belangenvereniging van alle landelijke radiostations en daar zitten concurrenten bij elkaar. Dat DPG een andere richting koos, vind ik voorkomen normaal. Dat ging in tegen ons belang, maar dat moet je kunnen scheiden van de zaken die je in de VCR bespreekt. Wel is het zo dat we gedurende de aanloop naar de veiling geen vergaderingen meer hebben gehad, omdat er vrij strikte regels zijn over wat je wel en niet met elkaar kunt delen. We hebben onze eerste vergadering pas weer in september. Maar dat zal een prima vergadering zijn, want uiteindelijk hebben we ook nu weer een gezamenlijk belang voor de komende twaalf jaar.’

Tot slot nog een interne kwestie. De benoeming van de nieuwe tv-directeur bij Talpa Network, Frans Klein. Daar worden vraagtekens bij gezet nu hij vertrokken is bij de NPO naar aanleiding van de DWDD-rel. Begrijp je die twijfel?

‘We hebben daar in het persbericht rond zijn benoeming eigenlijk over gezegd wat we erover willen zeggen. Ik wil het nu daarbij laten.’ 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie