Podcast van de week: Old Spice

Audio agency Airborne kiest de podcast van de week. Onderscheidende audioproducties van adverteerders waar de consument naar wil luisteren.

Podcast van de week: Old Spice

De podcast is ooit, in de digitale prehistorie eind vorige eeuw, uitgevonden als een serieel verschijnend audiobestand. Een podcast is daarom (nog bijna altijd) gekoppeld aan een RSS-feed, waardoor je automatisch op de hoogte wordt gebracht als je er een nieuwe aflevering verschijnt.

Het frequent publiceren van een podcast - of andere vormen van media - heeft veel voordelen, omdat je daarmee onderdeel kunt worden van de routine van een gebruiker. Voor adverteerders kan het ontwikkelen van een eigen podcast daarom ook heel waardevol zijn; luisteraars weten dat op een vast moment weer een nieuwe aflevering wordt uitgebracht. 

Advertentie
advertisement

Over the top

Tot zover de theorie. Old Spice laat zien dat je audio ook eenmalig, als centraal onderdeel van een campagne, kunt inzetten. Het audioverhaal ‘The Most Epic Seafaring Legend Ever Told’ is mooi en vooral creatief gemaakt, in de inmiddels kenmerkende stijl van Old Spice. Die stijl is er al een jaartje of tien, toen American football held Terry Crews aan het merk werd verbonden. Kort samengevat: over the top, met veel ironie en humor.

Episch zeeverhaal

Rond de lancering van een nieuwe deodorant (Old Spice Captain) vroeg Old Spice in Spanje aan Instagram-volgers om mee te denken over het meest epische zeeverhaal ooit. Het was de start van een omvangrijke online co-creatie sessie, waarbij het verhaal langzaam vorm kreeg. Natuurlijk wel met een beetje creatieve ondersteuning vanuit het reclamebureau. 

Veel wind en klotsende golven

Het eindresultaat is een audioverhaal van een klein half uur: veel wind, klotsende golven en de zware stem van een stoere kapitein.

Wat de campagne slim maakt, is de manier waarop Old Spice het verhaal inzet. Op de campagne-site is het hele verhaal geïllustreerd, voor Instagram is het opgeknipt in verschillende Stories en het audioverhaal werd ook nog eens verspreid als 10-delige serie via de radio - en zo komen we dan toch weer terug bij het serieel verspreiden van content. 

London International Awards

De case is bij de London International Awards genomineerd in de categorie branded podcast. Bekendmaking volgt medio november. 

Bekijk de case hier.

Meer achtergrondinformatie bij de London International Awards is hier te lezen.

Meer luisteren?

Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Gelijk luisteren? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie