Podcast van de week: Rule Benders

Airborne kiest de podcast van de week. Audioproducties van adverteerders waar de consument naar wil luisteren. Deze week: Rule Benders.

Waar moet je het nog over hebben als mobiele telefoonfabrikant bij de introductie van een nieuw model? We zijn inmiddels op een aanbeland waarbij elke smartphone zo’n beetje inwisselbaar is. Nou ja, vooruit: wie er echt de aandacht voor kan opbrengen, ontdekt natuurlijk nog wel verschillen in aantal megapixels, hoeveelheid lenzen en schermafmetingen. Maar de gemiddelde huis-tuin-en-keuken-gebruiker kan nog maar nauwelijks verschil zien. 

Opvouwbare smartphone

De laatste echte innovatie binnen dit segment is misschien wel de opvouwbare smartphone van Samsung. Niet dat ‘t de wereld heeft veranderd, maar het is in elk geval anders dan al die andere bestaande modellen. 

Bij de introductie van deze opbouwbare modellen wilde Samsung in Australië eind vorig jaar op zoek naar een verdiepende laag die aansloot bij de campagne. Ze kwamen uit bij Acast: een van origine Zweedse partij die een ‘one-stop-shop’ wil zijn voor podcasts. Het wereldwijd opererende bedrijf biedt onder meer hosting, een advertentieplatform en creatieve teams op verschillende plekken in de wereld die branded podcasts ontwikkelen. 

Creatieve aanpak

Een telefoniemerk dat een nieuw model onder de aandacht brengt en daarbij een podcast wil inzetten: dat zou verschrikkelijk slecht kunnen aflopen, met veel te lange informercials over hoe geweldig de Galaxy Fold 3 is. De podcast Rule Benders kiest gelukkig voor een andere, veel creatievere aanpak. 

Voor de podcast is het uitgangspunt van ‘bending the rules’ genomen. Met de opvouwbare telefoons doet Samsung namelijk hetzelfde: het ‘doorbreekt de regels’. Iets helemaal past bij het merk dat bij zijn brand purpose innovatie hoog in het vaandel heeft staan.

In de podcast worden ‘rule benders’ geïnterviewd: mensen die dezelfde mindset hebben als Samsung en eveneens geen genoegen nemen met bestaande regels. Leuke vondst is dat de titels de regels zijn die de geïnterviewden hebben weerlegd, zoals ‘Models Can’t Be Overweight’ of ‘You Can’t Make An Album In Your Bedroom’. Vervolgens horen we een leuk, onderhoudend gesprek met bijvoorbeeld een voluptueus model of een tienerartiest die een compleet album heeft gemaakt op haar slaapkamer. 

Laden van brand purpose

Samsung zelf is alleen aanwezig als afzender, dus nergens een heimelijk verpakte commerciële boodschap over hoe geweldig Samsung-telefoons zijn. En dat maakt het een intelligente productie, want de reeks overstijgt daarmee het niveau waarbij de aandacht wordt gericht op een product. Het laadt de brand purpose van Samsung, dat het grenzen verlegt en geen genoegen neemt met een bestaand status quo. Daarmee heeft deze reeks ook een veel langer leven dan de campagne waarmee het initieel verbonden is. Als Samsung beslist om de 6-delige serie uit te bouwen met meer afleveringen, wordt de kracht van deze serie alleen maar groter.   

Luister naar Rule Benders op Spotify.

Meer luisteren?

Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Gelijk luisteren? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify.

Advertentie
advertisement
Advertentie