Podcasts van DPG Media en FD Mediagroep winnen aan populariteit

De podcasts van de twee mediabedrijven trekken steeds meer luisteraars en downloads, aldus statistieken van NLO.

De podcasts van DPG Media en FD Mediagroep trekken steeds meer luisteraars en worden meer gedownload om later (of offline) te luisteren. FD Mediagroep stootte in februari door naar de derde plaats, ten koste van NRC Media. Podcasts van de NPO blijven veruit het populairst.

Dat blijkt uit de maandelijkse podcaststatistieken van de NLO Podcast & Audio on demand Standaard. Deze cijfers worden door de audio- en reclameindustrie gebruikt voor advertentiedoeleinden. 

Advertentie
advertisement

Sterke groei

Waar de podcasts van DPG Media in januari nog ruim 380 duizend luisteraars per week trokken, waren dat er in februari meer dan 463 duizend. Het aantal DPG-podcasts is in die periode gedaald van 93 naar 92. Het aantal wekelijkse downloads is van 771 duizend naar 943 duizend gestegen.

FD Mediagroep noteerde in januari 167 duizend wekelijkse luisteraars, tegenover 208 duizend in februari. Het mediabedrijf breidde zijn aantal actieve podcasts uit van 100 in januari naar 120 in februari. Het aantal wekelijkse downloads groeide van 502 duizend naar 823 duizend. 

Sommige uitgevers ontbreken

De NPO had in februari 390 actieve podcasts, wat minder dan de 412 in januari. Het aantal wekelijkse luisteraars daalde van 654 duizend naar 610 duizend en ook het aantal wekelijkse downloads is gezakt. In januari waren dat er nog ruim 2 miljoen, een maand later 1,7 miljoen. Met deze statistieken blijft de NPO vooralsnog veruit de grootste Nederlandse podcastspeler volgens de NLO-cijfers.

Hoe de NPO zich verhoudt tot sommige concurrenten, is onduidelijk. Uitgevers als Tonny Media en Dag & Nacht Media werken niet mee aan de NLO-werkwijze, waardoor de NLO geen cijfers kan verstrekken. Dergelijke uitgevers delen zelf gebruikersstatistieken met adverteerders.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie