Volgens Howard Moskowitz van Moskowitz Jacobs Inc. (‘bureau voor product- en conceptoptimalisering’) is internet een prachtig nieuw medium voor marktonderzoek. Internet biedt vier duidelijke voordelen: lagere kosten, hogere snelheid (tot en met realtime onderzoek aan toe), eenvoud, en vereenvoudiging van het onderzoeksproces. Dankzij deze voordelen zal de toekomst van marktonderzoek zich in twee richtingen bewegen. Ten eerste zullen de huidige dingen beter, sneller en goedkoper worden gedaan. Concreet betekent dat onder meer verbeterd conceptonderzoek en eenvoudigere en dus wijdverbreidere toepassing van hoogwaardige onderzoeksmethoden. De tweede richting is dat er nieuwe en betere dingen zullen worden gedaan. Met behulp van kunstmatige intelligentie kunnen er realtime dialogen met klanten worden gevoerd. Grote hoeveelheden etnografische gedragsinformatie (bijvoorbeeld in winkels) kunnen worden verzameld via webcams, waarna de gegevens via internet kunnen worden verzonden ter analyse. En het wordt mogelijk om aan real-time content-mining te doen met daarop aansluitend communicatieve (inter)actie richting gebruikers.
Heeft online onderzoek de toekomst?
Goede kans dat online marktonderzoek straks de norm is, zoals het persoonlijke interview dat 60 jaar geleden en het telefonische interview…
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu