Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkloyaliteit belangrijker dan aantrekken nieuwe klanten

Het kost negen keer zoveel tijd om een nieuwe klant te vinden dan er eentje te behouden. Uit onderzoek van Datamonitor blijkt dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Merkloyaliteit is een factor met sterke invloed op aankoopbeslissingen. Datamonitor meent dat ondanks de berichten dat consumenten zich steeds vaker afwenden van merken en zich meer richten op ‘verrijkende ervaringen’, consumptie beïnvloed wordt door zelfdefinitie. Consumenten voegen nog steeds symboliek toe aan merken.

Consumenten houden van merken die hun levenstijl en waarden uitdragen. Uit Datamonitors onderzoek komt naar voren dat 51 procent van de Europeanen en Amerikanen merken waarderen die hun mentaliteit en kijk op het leven weerspiegelen. 56 procent van de consumenten waardeert marketing waarin hun persoonlijke situatie wordt gereflecteerd.

Hedendaagse consumenten raken snel verveeld met het ‘gebruikelijke’. Ze staan tegenwoordig meer open voor onbekende ideeën, culturen en voorwerpen. Met als gevolg dat de consument meer openstaat voor het experimentele. Behoefte aan meer afwisseling wordt ook gestimuleerd door marketeers en retailers, zeker als het gaat om het upgraden van producten. Dit is ook noodzakelijk in een markt waarbij conusmentenaantallen gelijk blijven of dalen.

Nieuwe consumenten vinden door middel van het verhogen van het innovatietempo is een manier. Maar de snelheid van de innovaties moeten wel in lijn zijn met de verwachtingen van de consumenten. Veranderen om te veranderen kan averechts werken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in