Premium

Radiozenders van Talpa Network in coronatijd: 'Er wordt intensiever geluisterd'

Radiodirecteur Marc Adriani ziet online luistercijfers groeien. 'Er is meer behoefte aan gesproken woord en een hart onder de riem'

Radio 538 liet Davina Michelle in een leeg Ahoy optreden. Daaruit kwam de single '17 miljoen mensen' met Snelle voort
Credits-Radio-538

Radio blijkt zijn functie te hebben in tijden van corona, zo laten de online luistercijfers van Talpa Radio zien. Er wordt deze dagen fors meer digitaal geluisterd, ziet directeur radio Marc Adriani van Talpa Network. Ook bij de zenders Radio 538, Radio 10, Radio Veronica en Sky Radio is de programmering omgegooid en aangepast om luisteraars in zware tijden zo goed mogelijk te bedienen.

‘Al snel nadat de impact van het coronavirus duidelijk was, werd er bij ons meteen geschakeld’, zegt Adriani. ‘Zo begonnen we de 538 Live Lunch en lieten we Davina Michelle onder de noemer ’17 miljoen mensen’ vier akoestische optredens doen in een leeg Ahoy in Rotterdam.’

Dat had veel impact. Het nummer '17 miljoen mensen'
van Davina Michelle en Snelle kwam er uit voort. Deze nieuwe versie van het nummer ’15 Miljoen Mensen’ van Fluitsma & van Tijn, is sinds vandaag ‘na overweldigende reacties’ op sociale media op single verkrijgbaar. ‘We kregen zoveel vragen waarom dit liedje nog niet op single uit was, dat we er werk van hebben gemaakt.’
 

Advertentie
advertisement

Meer behoefte aan gesproken woord

Verder gaat Peter Heerschop vanaf vandaag iedere ochtend in gesprek met luisteraars en die verhalen brengen ze in ‘De 538 Ochtendshow met Frank Dane’. Van een plexiglasfabrikant die geweldige omzetten draait tot iemand die zich afvraagt hoe het moet met zijn bruiloft in mei in het buitenland.

Veronica haalt Muziek terwijl u werkt weer van stal, juist voor de mensen die momenteel níet thuis kunnen werken en nodig zijn op locatie. Bij Radio 10 is er de Complimentenbond, waarbij luisteraars elkaar complimenten kunnen geven, en wordt de 80’s hitlijst de Top 810 uitgezonden. Sky Radio heeft promo’s lopen waarin luisteraars worden opgeroepen anderhalve meter afstand te houden.


‘Alles draait bij ons nu om er extra voor de luisteraar te zijn. Die heeft meer behoefte aan gesproken woord, een hart onder de riem en samen zijn’, zegt Adriani.

Radio 538, Radio 10 en Radio Veronica gekoppeld

En dan komt er op nog nader te bepalen datum iets unieks: Talpa Network is achter de schermen bezig Radio 538, Radio 10 en Radio Veronica op één dag te koppelen. Op de drie stations is dan exact dezelfde uitzending te horen. ‘We zetten de verschillende dj’s van al onze zenders als duo bij elkaar. Zij gaan een Top 100 uitzenden die de luisteraar kan samenstellen door te stemmen op hun favoriete plaat. Onze gedachte is: we hebben verschillende zenders met andere doelgroepen, maar muziek verbroedert.’

Marc Adriani
Talpa Network Radio

Adriani constateert dat de Talpa Radio zenders de afgelopen dagen allemaal online meer beluisterd normaal gesproken in deze periode. Hoe dat op de FM weten we nog niet, want NLO komt alleen met maandrapportages. ‘De online beluistering van Radio 538 was afgelopen week 20 procent hoger dan de werkweek ervoor, op vrijdag zelfs 25 procent. Afgelopen weekend deden al onze stations het gemiddeld 20 procent beter online.’

Hoeveel het aantal luisteraars precies is, wil Adriani niet zeggen, ‘want concurrentiegevoelig’. Wel wil hij kwijt dat hij verrast is door de online groei. ‘Zelfs in het weekend. Maar het zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat mensen meer thuis zijn. Ze luisteren langer en intensiever. Voor ons is duidelijk dat de luisteraar behoefte heeft aan gezelschap en dat radio daarvoor bij uitstek het medium is.’

John de Mol

Dat biedt hoop, nu het commercieel zwaarder wordt. Want ook de radiotak van Talpa Network heeft te kampen met campagnes die momenteel worden ingetrokken of uitgesteld. ‘Dit heeft meteen gevolgen voor de omzetten. De reclameblokken zijn rond de ochtend en middagspits altijd het beste gevuld, maar er staan nu natuurlijk geen files. Toch hoop ik dat adverteerders zien wat wij zien: er is online een flinke groei in de beluistering en dat biedt ook weer kansen. Verder kunnen we weinig zeggen over hoe het de komende tijd gaat lopen. Het is een uitzonderlijke situatie.’

Maakt Adriani zich zorgen over de boodschap van zijn baas John de Mol die vorige week ‘
draconische maatregelen’ binnen Talpa Network aankondigde vanwege de crisis? ‘Het bevestigt wat ik net zei: de toekomst is ongewis. Wij voelen dit ook en John de Mol heeft dat gedeeld met het personeel. De raad van bestuur komt met een plan om ons door deze crisis te loodsen.’

Ook bij Talpa Networks radiozenders wordt het werk zo veel mogelijk aangepast aan de omstandigheden. Adriani zegt dat een veilige werkplek voor de Talpa Radio medewerkers vanzelfsprekend bovenaan staat. ‘We hebben bijvoorbeeld onmiddellijk gezorgd dat er plexiglas schotten tussen de dj’s en de anderen die in de studio werken, zoals de sidekicks. En als er toch iemand thuis moet werken, dan kunnen we dat technisch makkelijk oplossen.’

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties:

Jan Lagrouw
Wij zien bij onlineversies van onze radiozenders hetzelfde beeld, ook een stijging van 20% sinds vorig weekend. Radiozenders bieden thuisblijvers en thuiswerkers een stukje gezelligheid. De oude kreet ‘radio is je vriend die altijd bij je is’ blijkt nog altijd actueel :-) Jan Lagrouw
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie