Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclamebestedingen radio daalden 17 procent in 2020

De totale bestedingen waren 170 miljoen euro.
radio
© 123RF

De netto radioreclamebestedingen in 2020 komen uit op 170 miljoen euro. Dit is 17 procent minder dan een jaar eerder als gevolg van de pandemie. RAB (Radio Advies Bureau) maakt deze cijfers vanochtend bekend. De totale spotomzet in 2020 bedraagt 160 miljoen euro, de non-spotreclamebestedingen zijn 10,5 miljoen euro.

Radioconsumptie stijgt

Vooral het eerste halfjaar was zwaar voor de radiozenders met een min van 31 procent ten opzichte van 2019. In de tweede helft van het jaar volgde herstel. Volgens RAB zijn in het vierde kwartaal de bestedingen weer op het niveau van het jaar ervoor. 

Er werd het afgelopen jaar meer radio geluisterd. 
De luistertijd van de radioluisteraar steeg in 2020 met 14 minuten per dag naar 4 uur en 15 minuten dagelijkse radioconsumptie. Het bereik van radio is stabiel met een weekbereik van ruim 13 miljoen en een gemiddeld dagbereik van 9,5 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder, volgens cijfers van NLO/GfK.

Digitale audioreclame voortaan ook meegenomen

De investering in digitale audioreclame wordt steeds groter (+75 procent) en groeit uit tot een volwassen kanaal. Daarom publiceert RAB vanaf dit jaar ook de digitale audio bestedingen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in