Reclamebestedingen radio daalden 17 procent in 2020

De totale bestedingen waren 170 miljoen euro.

123RF

De netto radioreclamebestedingen in 2020 komen uit op 170 miljoen euro. Dit is 17 procent minder dan een jaar eerder als gevolg van de pandemie. RAB (Radio Advies Bureau) maakt deze cijfers vanochtend bekend. De totale spotomzet in 2020 bedraagt 160 miljoen euro, de non-spotreclamebestedingen zijn 10,5 miljoen euro.

Radioconsumptie stijgt

Vooral het eerste halfjaar was zwaar voor de radiozenders met een min van 31 procent ten opzichte van 2019. In de tweede helft van het jaar volgde herstel. Volgens RAB zijn in het vierde kwartaal de bestedingen weer op het niveau van het jaar ervoor. 

Er werd het afgelopen jaar meer radio geluisterd. 
De luistertijd van de radioluisteraar steeg in 2020 met 14 minuten per dag naar 4 uur en 15 minuten dagelijkse radioconsumptie. Het bereik van radio is stabiel met een weekbereik van ruim 13 miljoen en een gemiddeld dagbereik van 9,5 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder, volgens cijfers van NLO/GfK.

Digitale audioreclame voortaan ook meegenomen

De investering in digitale audioreclame wordt steeds groter (+75 procent) en groeit uit tot een volwassen kanaal. Daarom publiceert RAB vanaf dit jaar ook de digitale audio bestedingen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie