Overslaan en naar de inhoud gaan

Voortaan ook rapportage totaal aantal kijkers in Kijkonderzoek

De nieuwe cijfers geven weer hoeveel kijkers minimaal 1 minuut van een programma hebben gezien.
kijk
© 123RF

De Stichting Kijkonderzoek (SKO) gaat naast het gemiddeld aantal kijkers vanaf 17 augustus ook het totaal aantal kijkers rapporteren. Het gemiddeld aantal kijkers is gebaseerd op de kijkdichtheid, het totaal aantal kijkers is gebaseerd op het bereik en geeft weer hoeveel kijkers minimaal 1 minuut van een programma hebben gezien.

Totaal aantal kijkers ligt veel hoger

De prestatie van een programma wordt traditioneel gerapporteerd op basis van het gemiddeld aantal kijkers naar een programma (de kijkdichtheid). Maar het totaal aantal kijkers (het bereik) ligt vaak veel hoger, omdat niet alle mensen het hele programma kijken, maar een deel daarvan.

Door het totaal aantal kijkers ook te rapporteren, verwacht SKO het inzicht in de prestatie van verschillende programma’s te verhogen. 

De totale aantallen kijkers worden alleen toegevoegd bij programmarapportages op de SKO-site en in de app, evenals aan de wekelijkse en maandelijkse persberichten, zoals de Top 25. Voor zenders en tijdvakken blijft SKO nog steeds het gemiddeld aantal kijkers rapporteren.

SKO
SKO

Sjoerd Pennekamp, directeur SKO: 'We zien dat er veel behoefte is bij de gebruikers van de kijkcijfers om ook inzicht te krijgen in het totaal aantal mensen dat een programma heeft bekeken. Het aantal kijkers dat we nu vermelden in bijvoorbeeld onze dagelijkse Top 25 wordt soms al geïnterpreteerd als het totaal aantal kijkers van een programma. Maar de Top 25 gaf tot voor kort alleen het gemiddeld aantal kijkers van een programma weer.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in