Spotify passeert 600 miljoen luisteraars en bespaart op marketing

Het aantal Spotify-luisteraars groeide vorig jaar met 23 procent, desondanks is het bedrijf nog niet winstgevend.

De Zweedse muziekstreamingdienst Spotify heeft het aantal luisteraars sterk zien stijgen in het vierde kwartaal van 2023 tot 602 miljoen.  Dat zijn er 23 procent meer dan een jaar geleden en 5 procent meer dan in het derde kwartaal van 2023. De doelstelling van het bedrijf is om in 2030 1 miljard luisteraars te hebben. 

De groei in het aantal luisteraars was groter dan verwacht. Daarnaast steeg het aantal gebruikers met een premium-abonnement op jaarbasis met 15 procent tot 236 miljoen. Ook dat waren er 1 miljoen meer dan voorzien. Voor het huidige kwartaal rekent het bedrijf op een verdere groei van het aantal luisteraars tot 618 miljoen.

Lagere marketinguitgaven

De omzet steeg de voorbije periode met 16 procent naar 3,7 miljard euro. De brutowinst steeg tot 980 miljoen euro, van 801 miljoen een jaar geleden. Het bedrijf maakt onder aan de streep nog wel verlies, maar het was minder dan verwacht. Dat kwam vooral door lagere marketing- en personeelskosten.

Spotify kondigde in december opnieuw een grote ontslagronde aan om kosten te besparen. Daarbij wordt afscheid genomen van zo'n 17 procent van het wereldwijde personeelsbestand. Dat komt neer op ongeveer 1500 arbeidsplaatsen. Eerder in 2023 schrapte Spotify al zo'n achthonderd banen.

[Bron: ANP]

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie